samenvatting

In januari 1972 werd de compacte auto opnieuw uitgevonden. Renault introduceert de Renault 5 met gigantisch succes. Iedereen kende de 5. Als je er zelf geen had, kende je wel een buurman, familielid of collega die er eentje reed. Na 50 jaar staat de Renault 5 aan de vooravond van zijn reïncarnatie.

glanzende brochure

In 1972 was ik negen, en gek van auto's. Voor m'n verjaardag wilde ik alleen maar Dinky Toys en ik was fanatiek in het verzamelen van autobrochures. In '72 kreeg ik een glanzende Renault-brochure in handen, waarin ook de Renault 5 stond: een driedeurs van 3,5 meter met een verrassend grote binnenruimte. Daar sloot de multifunctionaliteit van een grote achterklep en neerklapbare achterbank mooi bij aan.

knallende kleuren

De hippe driedeurs had als eerste kunststof bumpers en zette daarmee de trend. Met vrolijke, soms knallende kleuren aan binnen- en buitenkant, sloot de 5 helemaal aan op de Popart, die vanaf de jaren vijftig tot zeventig de wereld veroverde. Ook de introductie van de Renault 5 sloot hier naadloos op aan. De auto werd omgetoverd tot een stripfiguur, die in tal van uitingen werd ingezet, van advertentie tot tv-campagne.

meerdere uitvoeringen

Als ik mijn dossierkasten opentrek, zie ik een grote hoeveelheid folders van de Renault 5. Dat geeft al aan dat Renault zich niet beperkte tot de aanvankelijke L- en TL-uitvoering. Grotere motoren maakte de auto geschikt voor deelname aan de autosport, met als kroon op het werk de 5 Alpine en later de 5 Turbo met middenmotor.

toen al elektrisch

Als iemand Renault zei, dacht je automatisch aan de R5. De auto stond letterlijk op iedere straathoek. Renault experimenteerde zelfs met een elektrisch aangedreven versie, waarvan één exemplaar nog steeds deel uitmaakt van de fabriekscollectie. Van compacte accu's was toen nog geen sprake en de actieradius was uiterst beperkt. Voor een achterbank was dan ook geen plaats meer. De auto beschikte over een kenmerkend wit luik in het dak. Door deze te openen kon het volledige accupakket worden gewisseld. Maar de techniek was zijn tijd nog veel te ver vooruit.

Renault de 5 Concept

In 2021 presenteerde Renault de 5 Concept, een compacte vijfdeurs met een volledig elektrische aandrijving, waarvan de productieversie in 2024 bij de dealer staat. De vorm van de verlichtingsunits en het klepje met de laadaansluiting op de plek waar bij de oer-5 de luchtinlaat op de motorkap zat, zorgden voor een stortvloed van positieve reacties op social media. Ook professionals bekroonden de Renault 5 Concept met complimenten en prijzen. Kortom, de aansprekende eigenschappen van de Renault 5 spreken ook vijftig jaar later nog veel mensen aan.

terug naar 1979

In 1979 kreeg het interieur een facelift en verscheen de vijfdeurs op de markt. De auto kende een versie die volledig op de Amerikaanse markt was aangepast, de Le Car. Met de GTL richtte Renault zich op het terugdringen van het brandstofverbruik door een grote motor toe te passen met een bescheiden vermogen. Het kon niet uitblijven dat er een automaat en een bestelversie volgde en voor de Spaanse markt kwam er een vierdeurs sedan, Renault Siete of 7 genaamd.

opnieuw harten veroveren?

De productie vond plaats over de hele wereld, waardoor je de Renault 5 in de gekste uithoeken kunt terugvinden. In totaal werden er ruim 5,5 miljoen stuks gebouwd. In 1984 verscheen de opvolger, de zogenaamde Supervijf, die het succes van zijn voorganger naadloos voortzette. Wie nog even geduld heeft zal zien dat de elektrische versie vanaf 2024 opnieuw veel harten weet te veroveren.

Tony Vos is al vijftien jaar uitgever van het Renault-liefhebberstijdschrift Losange Magazine.