Alles wat je moet weten over de batterijen van Renault E-Tech 100% electric

E-Tech 100% electric - batterij - Renault

lithium-ionbatterij

De lithium-ionbatterij is momenteel de benchmarktechnologie voor elektrische auto's.

 

Renault heeft ervoor gekozen om zijn E-Tech 100% electric-modellen met deze technologie uit te rusten. Deze technologie biedt klanten een optimale technische oplossing met maximale voordelen:

  • hoge energiedichtheid voor een groot rijbereik
  • in staat om hoge laadvermogens te accepteren voor een betere oplaadbaarheid
  • constante prestaties ongeacht de temperatuur en geen geheugeneffect
  • duurzame batterij en gecontroleerde veroudering van de batterij na verloop van tijd.

een goed begip van de Renault E-Tech 100% electric-technologie

het ontwerp van onze batterijen

De tractiebatterij is het belangrijkste onderdeel van je elektrische auto. Deze is met de grootst mogelijke zorg ontworpen en geproduceerd. We streven ernaar de afmetingen van de batterij zoveel mogelijk te beperken en tegelijkertijd optimale prestaties te garanderen.

De batterij bestaat uit verschillende elementen die ervoor zorgen dat deze goed werkt:

E-Tech 100% electric - batterij - Renault
    • module

      Het batterijpakket bestaat uit verschillende modules die in elkaar worden gezet en met elkaar worden verbonden. Het aantal modules beïnvloedt de grootte van de batterij en daarmee ook de actieradius.

    • cel

      Een cel is het belangrijkste onderdeel van de batterij. De cel bestaat uit elektroden en elektrolyten en neemt de energie op die vrijkomt bij de chemische reactie. Deze energie wordt omgezet in een stroom die de auto aandrijft. In de modules zijn enkele honderden cellen gegroepeerd.

    • BMS

      Een Battery Management System zorgt dat de batterij over het algemeen goed functioneert door de belangrijkste elementen (temperatuur, spanning, enz.) te beheren. Dit systeem beschermt de batterij en zorgt ervoor dat deze naar behoren werkt.

    • veiligheidselementen

      Met de speciaal ontworpen luchtdichte behuizing kan een elektrische batterij van Renault niet uit zichzelf vlam vatten. Bij schade of ongevallen helpen de Fireman Access en SD-schakelaar brandweerlieden om in alle veiligheid in te grijpen.

    • batterijpakket

      Alle batterijonderdelen samen worden het batterijpakket genoemd. De structuur is samengesteld voor extra stevigheid in de auto. Dit garandeert op zijn beurt weer de veiligheid van de chemische en elektronische componenten.

Opmerking: we ontwikkelen uitsluitend de cellen en modules in samenwerking met onze partners. Alle andere batterijcomponenten zijn ontworpen en geproduceerd door Renault. Een kwaliteitsgarantie om aan je eisen te voldoen.

HOE WERKT DE BATTERIJ VAN EEN ELEKTRISCHE AUTO?

De lithium-ionbatterij is een onderdeel dat chemische energie omzet in elektrische energie. Dit proces is het gevolg van een chemische reactie die plaatsvindt tussen 2 elektroden - de ene positief (de kathode) en de andere negatief (de anode), allemaal ondergedompeld in een elektrolyt.

Wanneer de batterij je auto van stroom voorziet, worden de opgehoopte elektronen in een constante energiestroom vrijgegeven door de circuits van de auto tussen de anode en de kathode om de elektromotor van stroom te voorzien.

Wanneer de batterij echter energie terugwint die de lader teruggeeft of die afkomstig is van remmen met energieterugwinning, dan keren de elektronen terug naar hun uitgangspositie.

E-Tech 100% electric - batterij - Renault

batterijprestaties

E-Tech 100% electric - batterijcapaciteit - Renault

capaciteit

De capaciteit van de batterij wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Dit mag niet verward worden met het momentane vermogen van de elektromotor of een lading uitgedrukt in kilowatt (kW).

Je kunt het vergelijken met de inhoud van de brandstoftank van een auto met verbrandingsmotor, uitgedrukt in liters (l) en het motorvermogen in paardenkracht (pk).

E-Tech 100% electric - actieradius - Renault

rijbereik

Het rijbereik hangt met name af van de batterijcapaciteit. Hoe groter de capaciteit, des te meer kilometers de auto kan afleggen.

Ook andere factoren, zoals het gewicht van de auto's, de rijstijl en de weersomstandigheden, hebben echter invloed op het rijbereik van een elektrische auto.

Megane E-Tech 100% electric – Renault

voorbeeld: Renault Megane E-Tech 100% electric

Renault Megane E-Tech 100% electric: 60 kWh opgeslagen in een batterij met een dikte van 11 cm, voor een WLTP-rijbereik tot 470 km per lading.

Het rijbereik voor al onze auto's variëren. Ontdek onze Renault E-Tech 100% electric modellen.

E-Tech 100% electric - oplaadbaarheid - Renault

oplaadbaarheid

De belangrijkste functie van de batterij is het opslaan en herverdelen van energie. Dit bepaalt de actieradius van je elektrische auto. Bij het ontwerp houden we rekening met de oplaadbaarheid, d.w.z. het vermogen om het geleverde vermogen (kW) snel op te nemen - ongeacht de manier van opladen.

E-Tech 100% electric - laadtijd - Renault

laadtijd

De batterijen van onze E-Tech-modellen zijn ontworpen om het beste compromis te bieden tussen opgeslagen energie en laadtijd. Ideaal voor de snelweg en voor snelle aanvulling van de actieradius via ultrasnel laden.

Bij de Renault Megane E-Tech 100% electric laad je de batterij binnen 30 minuten op tot een actieradius van 200 km. De batterij biedt meer laadveelzijdigheid tot 22 kW op een wisselstroomnetwerk en tot 130 KW tijdens een maximale piek op een snel gelijkstroomnetwerklaadpunt.

E-Tech 100% electric - buitenomstandigheden - Renault

buitenomstandigheden

De batterij is ook onderhevig aan de buitenomstandigheden. Om te zorgen dat de auto naar behoren werkt, passen we de bedrijfstemperaturen aan met behulp van het in de batterij ingebouwde koelsysteem. Bovendien is Google Maps ingebouwd en is de auto voorzien van ons openR link-systeem. Als je in de buurt komt van een gelijkstroomlaadpunt waar je een stop hebt gepland, dan verwarmen we de batterij voor om het oplaadvermogen te optimaliseren*.

*afhankelijk van het model en de versie

E-Tech 100% electric - expertise - Renault

de expertise en kwaliteitsgarantie van Renault

Sinds de eerste Renault Zoe op de markt kwam, heeft Renault meer dan 10 jaar ervaring verzameld op het gebied van elektrische technologie. Daarom weten wij veel over hoe batterijen verouderen. Onze expertise en betrokkenheid zijn een garantie.

E-Tech 100% electric - batterijgarantie - Renault

batterijgarantie

Onze Renault E-Tech 100% electric modellen hebben een garantie van 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst vervalt). Let op: batterijen verslechteren van nature, net als elk elektronisch apparaat met een batterij. Bij onze nieuwe modellen behouden de batterijen tijdens de garantieperiode gegarandeerd minimaal 70% van hun oorspronkelijke capaciteit.

batterijveiligheid

De veiligheid van de elektrische auto's is een absolute prioriteit voor Renault. Renault is de enige autofabrikant die een brandweerman aan zijn teams heeft toegevoegd. Onze teams werken nauw samen met externe veiligheidsexperts om jouw veiligheid te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld twee belangrijke innovaties:

E-Tech 100% electric

Fireman Access

Fireman Access geeft brandweerlieden direct toegang tot de kern van de batterij als deze wordt getroffen door een externe brand. Hiermee wordt de interventietijd teruggebracht tot slechts 5 minuten.

E-Tech 100% electric - SD-schakelaar - Renault

SD-schakelaar

Tijdens interventies van de brandweer (met uitzondering van branden) kan de batterij onmiddellijk losgekoppeld worden van het elektrische circuit via de innovatieve SD-schakelaar. Dit beschermt de brandweerlieden tegen mogelijke elektrocutie.

tweede leven en recycling van de batterij

Als de batterijen het einde van hun eerste leven bereiken, d.w.z. tussen 10 en 15 jaar, of wanneer de laadcapaciteit tot onder 70% daalt, dan kunnen ze worden vervangen.

Dan beginnen de batterijen aan een tweede leven, bijvoorbeeld door hergebruik voor de opslag van hernieuwbare energie of voor andere minder veeleisende mobiele toepassingen. Als dit tweede leven voorbij is, kunnen de batterijen gerecycled worden.

E-Tech 100% electric - inzameling - Renault

inzameling

Conform de Europese richtlijn heeft Renault toegezegd de gebruikte batterijen van zijn elektrische auto's in te zamelen.

Al onze Renault E-Tech-centra kunnen je helpen met de recycling van de batterij van jouw elektrische auto.

Vanaf 2024 is de Re-Factory in Flins ook van plan om te beginnen met de installatie van een elektrische batterij- en autodemontagelijn.

E-Tech 100% electric - tweede leven - Renault

Tweede leven

Zodra het eerste leven van de batterijen voorbij is, is de uitdaging om een manier te vinden om ze opnieuw te gebruiken. Het merk Mobilize richt zich op dit probleem met zijn "Advanced Battery Storage"-programma, dat al op verschillende locaties in Frankrijk en Europa is ingezet. Deze batterijen kunnen dan bijvoorbeeld gebruikt worden om de energie op te slaan die windturbines en zonneparken produceren. Op deze manier wordt de inherente intermitterende zonne-instraling gecompenseerd.

E-Tech 100% electric - recycling - Renault

recycling

Voor een lithium-ion batterij zoals gebruikt in deRenault Zoe, begint het recyclingproces met de ontmanteling, waarbij alle onderdelen eruit gehaald worden.

De structurele, plastic, metalen en laselementen gaan naar hun eigen specifieke recyclingfaciliteiten.

jouw vragen over de batterijen van elektrische auto's

ontdek ook