Innovaties van Renault in samenwerking met de brandweer. Zo kunnen hulpverleners sneller ingrijpen.
Een elektrische auto vliegt mogelijk minder snel in brand dan een auto met een verbrandingsmotor. Hij bevat minder vloeistoffen en heeft minder brandbare onderdelen. De elektrische batterijen van Renault zijn uiterst veilig en kunnen daardoor bijna niet in brand vliegen.
De samenwerking tussen Renault en de brandweer ging van start in 2010. Samen hebben ze nieuwe technologieën ontwikkeld om het werk van hulpverleners gemakkelijker te maken en te zorgen voor een kortere reactietijd.
Deze samenwerking heeft het gebruik van innovatieve systemen, zoals Fireman Access en QRescue op de kaart gezet. Ze maken het werk van de brandweer gemakkelijker en besparen hulpverleners kostbare tijd bij een ongeval.
Fireman Access kort uitgelegd
De hoogspanningsbatterijen van Renault zijn ontwikkeld om te voorkomen dat er brand uitbreekt bij normaal gebruik of bij een ongeval. Immers: een brand met een externe oorzaak kan altijd overslaan op de batterij. Met Fireman Access kan de brand in een paar tellen geblust worden, waardoor de brandweerlieden snel door kunnen naar hun volgende klus.
Hoe werkt Fireman Access?
Het is een veiligheidssysteem dat de batterij van een elektrische of plug-in hybrid auto onder water zet in het geval van brand. Een metalen breekplaat verzegelt de batterij en zorgt dat er geen vocht of water in kan komen bij normaal gebruik. Als de batterij in brand staat, bezwijkt de breekplaat onder de druk van de waterstraal van de brandweer, waardoor er water bij kan komen.
Wat zijn de voordelen voor brandweerlieden?
De brandweer kan aanzienlijk sneller te hulp schieten en blust de brand in maximaal tien minuten. Dat bespaart water en tijd!
de SD-schakelaar in het kort
De SD-schakelaar is een mechanische schakelaar die de batterij afsluit van het elektrisch circuit. Ook al zijn de hoogspanningsbatterijen ontworpen om bij een ongeval de elektrische veiligheidsmodus in te schakelen, raden we brandweerlieden toch aan de SD-schakelaar te gebruiken bij aanzienlijke schade, om volledig beschermd te zijn tegen elektrische schokken.
hoe werkt deze?
De SD-schakelaar werkt als een zekering en is aangesloten op een voltage van tussen de 400 en de 600 volt. Ter vergelijking: het stroomnetwerk in je eigen huis geeft 220 volt. De schakelaar koppelt de batterij onmiddellijk los van het hoogspanningscircuit, wanneer je hem eruit trekt.
Wat zijn de voordelen voor de brandweer?
Dankzij de SD-schakelaar kunnen brandweerlieden volledig veilig werken met een elektrische of plug-in hybrid auto. Renault organiseert trainingen voor de hulpdiensten over de werkwijze van de SD-schakelaar.
virtual reality, optimaliseert het werk van brandweerlieden
Virtual reality vergemakkelijkt het werk van brandweerlieden door reële situaties te simuleren. Met behulp van koptelefoons en immersieve ruimtes kunnen zij hun bewegingen en houding oefenen om verwondingen beter te leren begrijpen en erop te anticiperen.
QRescue
time fighters - samenwerking tussen Renault en de brandweer
geavanceerde rijhulpsystemen