Drie stoelen uitgerust met Isofix-bevestigingen, vier keer betere bescherming.
30%
van de kinderen wordt goed vastgezet
10%
van de kinderen wordt niet vastgezet
4x minder
onjuist gebruik met Isofix dan een systeem met een veiligheidsgordel
15%
van de kinderen wordt vastgezet met een Isofix-systeem
wat is de Fix4sure-oplossing?
De Fix4Sure-oplossing van Renault wordt beschouwd als zogenaamde 'passieve veiligheidsuitrusting'. Dit systeem is gebaseerd op een speciaal ontwerp van het stoelframe en een lage positie van de gespen van de veiligheidsgordels. Het voorkomt dat kinderen bij een frontale botsing onder de gordel doorglijden, waardoor het bekken onder de heupgordel schuift en zo de ingewanden kunnen worden verdrukt.
Auto's van Renault zijn uitgerust met Isofix. Een systeem waarmee je een kinderstoeltje vastzet in de auto. Het kinderstoeltje voldoet aan verschillende normen en is verplicht als je een kind tot 36 kilo in de auto hebt. Met het Isofix-bevestigingssysteem verminder je het risico dat je kinderen onjuist vastzet.
R129 'i-Size'-norm, aangepast aan de grootte van je kind
De R129 (of i-Size)-norm ging van kracht in juli 2013 en zorgt voor de veiligheid in auto's door het bevestigingssysteem met Isofix verplicht te stellen.
Kinderstoeltjes worden gecategoriseerd op basis van de grootte van het kind en niet op basis van het gewicht. De periode waarin kinderen verplicht achterstevoren moeten zitten, is verlengd naar 15 maanden en minimaal 80 centimeter. Deze norm vervangt de R44-norm.
Kinderstoeltjes die voldoen aan deze nieuwe norm zijn ontwikkeld om optimale bescherming te bieden bij frontale botsingen of botsingen van de zijkant en zijn getest met behulp van de nieuwste generatie dummy's.
Om het risico te beperken in het geval van een noodstop of botsing, is het belangrijk de volgende zes regels in acht te nemen.
Rijd nooit met een kind op schoot. Je kunt het kind dan nooit tegenhouden als je plots moet remmen.
Elk kind moet in zijn of haar eigen kinderstoeltje zitten. Een veiligheidsgordel mag nooit voor twee stoeltjes gebruikt worden. Daarom moet er voor elk kind een apart bevestigingssysteem zijn.
Dit is ontzettend gevaarlijk voor ouder en kind. Een kind moet vastgezet worden in zijn of haar eigen kinderstoeltje of op een stoelverhoger.
Er mag geen ruimte zitten tussen het lichaam van het kind en de veiligheidsgordel. Controleer of de gordel niet achter of onder de arm van het kind zit en niet over de armleuning van de stoelverhoger valt.
Bevestigingssystemen - kinderstoel, stoelverhoger, gordels - moeten worden aangepast aan de grootte en lichaamsbouw van elk kind. Er zijn oplossingen voor elke leeftijd, grootte en elk gewicht. Zet het kind nooit op een kussen.
Zorg dat het kind geen dikke kleren aan heeft.
leeftijd | lengte | gewicht | aanbevolen kinderstoeltje* |
---|---|---|---|
0 - 4 jaar | 40 - 105 cm. | 0 - 17,5 kg. | Maxi Cosi Pearl 360 + Family Fix 360 Base |
0 - 19 kg. | Joie Spin 360 | ||
3,5 - 12 jaar | 100 - 150 cm. | 15 - 36 kg. | Britax Römer KIDIFIX i SIZE** |
*Voor meer informatie en beschikbaarheid van stoelen kunt u contact opnemen met de fabrikant
**Wij raden het gebruik van Secure Guard, SICT en XP heupgordel met vulling aan bij gebruik van een KIDIFIX I-Size-systeem.
Of je nu achter het stuur zit of niet, het dragen van een veiligheidsgordel is van vitaal belang en is verplicht in het kader van de veiligheid.
Draag nooit een jas! Als je dikke kleren aan hebt, plaats de veiligheidsgordel daar dan onder.
Zet hem ongeveer 20 graden naar achteren ten opzichte van de volledig verticale stand.
Verstel hem! De bovenkant van je hoofd moet even hoog liggen als de bovenkant van de hoofdsteun.
Je kent de spreuk: Klaar voor de start? Af!
Verstel je stoel voor een optimale rijpositie en verstel de hoogte van je veiligheidsgordel (midden over je schouder).
Trek aan de gordel om te zorgen dat hij strak zit en zorg dat er geen ruimte zit tussen je lichaam en de gordel.
Zorg dat de gordel net boven je heupen valt, niet op je maag. Zo voorkom je het risico op schade aan je ingewanden als je in het geval van een botsing onder je gordel doorglijdt.
QRescue
SD-schakelaar en Fireman Access
geavanceerde rijhulpsystemen