We hebben de veelgestelde vragen voor je bij elkaar gezet. Bekijk hieronder de verschillende categorieën. Vaak ben je dan direct geholpen.
Bekijk hieronder de veelgestelde vragen over elektrisch rijden. Vaak ben je dan direct geholpen.
De onderhoudscontracten voor brandstofauto's en elektrische auto's zijn identiek. Een elektrische auto is echter gemakkelijker en goedkoper te onderhouden dan een auto met verbrandingsmotor. Zo moet de olie van een auto met verbrandingsmotor regelmatig worden ververst om een goede smering en koeling van het motorblok te verzekeren. Elektromotoren in elektrische auto's hebben geen smering nodig. Dat gaat in mindere mate ook op voor remblokken, remschijven en remtrommels, die een aanzienlijk langere levensduur hebben.
Ja, als je in een elektrische auto rijdt is dat in de prijs inbegrepen. Uitgebreide hulp onderweg valt onder de garantie. Als de batterij onderweg leegraakt, heb je recht op hulp onderweg, zolang het huurcontract van de batterij loopt.
Verreweg de meeste verzekeringsmaatschappijen bieden tegenwoordig speciale dekking voor elektrische auto's. Verzekeringscontracten voor Renault Z.E. zijn perfect voor jouw elektrische auto en dekken met name schade aan de batterij.
De services van My Z.E. Connect zijn een jaar lang gratis voor de Renault ZOE. Daarna moet je je elk jaar aanmelden bij My Z.E. Online om gratis gebruik te maken van My Z.E. Connect.
Om My Z.E. Interactive te gebruiken, meld je je eerst aan voor My Z.E. Online en neem je een abonnement op My Z.E. Connect. My Z.E. Interactive is niet te gebruiken zonder abonnement op My Z.E.Connect (voor de Renault KANGOO Z.E.)
Ja. Via My Renault heb je een jaar lang toegang tot een pakket van gratis en betaalde apps. Na dat gratis jaarabonnement moet je je aanmelding verlengen.
Nee. Om gebruik te maken van deze services, is een account op My Z.E. Online een vereiste.
Door je te abonneren op Connected Services, is het mogelijk om online apps te gebruiken, waarvoor een telecommunicatienetwerk nodig is. Je vindt deze apps in de R-LINK Store.
De batterijgarantie is inbegrepen in de batterijhuur voor nieuwe en tweedehands auto's. Er is geen speciale garantieovereenkomst voor de tractiebatterij.
Dit is de actieradius gemeten volgens de standaardmethode NEDC.
De NEDC (New European Driving Cycle) is de Europese norm voor meting van het brandstofverbruik en de uitstoot van auto's. De methode berust op een gestandaardiseerde testrit voor alle voertuigtypen, of ze nu worden aangedreven door een verbrandingsmotor, een elektromotor of beide (hybridevoertuigen). Het is daarom een objectief criterium om verschillen in prestaties tussen de modellen van verschillende fabrikanten te meten. De test bestaat uit twee delen. Het voertuig wordt op een rollenbank geplaatst en driemaal aan dezelfde cyclus in de stad (cyclus ECE-15), en vervolgens eenmaal aan een cyclus buiten de stad onderworpen. Het gemiddelde van die vier testritten is de theoretische gemiddelde actieradius.
De werkelijke actieradius verschilt van de goedgekeurde actieradius wegens een aantal variabelen dat verband houdt met het werkelijke gebruik van de auto, zoals de rijstijl, het soort rit, de snelheid en het weer. Daarom hebben we het over de werkelijke actieradius.
Voor de Z.E.-serie leveren we online services waarmee jij de actieradius beheert. Je beheert de actieradius op afstand met My Z.E. Connect: overal waar je bent, zie je realtime het laadniveau en de actieradius van jouw Renault Z.E.-auto, het lopende laadproces of de laadgeschiedenis.
Jouw rijstijl is direct van invloed op de actieradius van jouw Renault Z.E.
Dit zijn een paar tips om de actieradius te optimaliseren:
Achter het stuur van een Renault Z.E. volg je het energieverbruik realtime op de econometer. Het dashboarddisplay toont de resterende actieradius op basis van het laadniveau van de batterij en het gemiddelde verbruik.
Je kunt het laadniveau en de resterende actieradius ook op afstand controleren op een computer of smartphone, via de service 'My Z.E. Connect', die standaard wordt geleverd bij alle versies van de Renault ZOE.
Er zijn verschillende manieren om de actieradius te maximaliseren.
De belangrijkste factor is je rijstijl. Om de actieradius te vergroten en optimaal te profiteren van de energieterugwinning tijdens het remmen, is het nodig dat je zuinig rijgedrag ontwikkelt: denk vooruit, rem af op de motor, rij bewust.
Volg het advies van de interactieve R-LINK tablet. Na elke rit kun je daarop zien hoe zuinig je gereden hebt en krijg je tips om de actieradius te vergroten.
Bovendien kun je de ECO-rijmodus inschakelen om de actieradius nog verder te vergroten. In die stand worden de airconditioning of verwarming en de dynamische prestaties van de auto teruggeschroefd om extra kilometers te winnen. Dat kan oplopen tot 8 à 10% van de actieradius.
Wanneer je de Z.E.-auto start, hoor en voel je niets. Dat is ook zo als je in de file staat. De elektromotor gebruikt alleen energie tijdens het accelereren. Als de auto stilstaat, wordt er alleen energie verbruikt door ingeschakelde hulpapparatuur zoals de verwarming of airconditioning. In een file moet je constant stoppen, optrekken en afremmen, wat in feite gunstig is voor elektromotoren, omdat die energie terugwinnen tijdens het vertragen en afremmen (in tegenstelling tot de meeste diesel- of benzinemotoren).
Elektronische apparaten beïnvloeden de actieradius van de Renault Z.E., maar die invloed is beperkt in vergelijking met die van de voornaamste 4 factoren die de actieradius van een elektrische auto beperken: soort rit, snelheid, gebruik van airconditioning en verwarming en rijstijl.
De nieuwe lithium-ion batterijen waarmee auto's uit de Z.E.-serie van Renault zijn uitgerust, hebben geen geheugeneffect. Ze kunnen dan ook altijd worden opgeladen zonder dat de batterijprestaties daaronder lijden, ook als er nog batterijlading aanwezig is. De lithium-ion technologie is momenteel de efficiëntste op de markt. Door de hoge energiedichtheid kunnen er meer Wh per kg worden opgeslagen, voor een optimale actieradius. Wat het laden betreft gelden er geen beperkingen. De batterij kan zelfs worden bijgeladen als zij niet helemaal leeg is.
Doordat je de batterij huurt, heb je altijd de beschikking over een batterij die in perfect werkende staat verkeert, met ten minste 75% van de originele capaciteit. Om het risico op elektrische schokken, letsel of brandwonden te voorkomen, mag je de batterij niet zelf demonteren. Dat mag alleen gedaan worden door een erkende Z.E.-monteur.
Je kunt je elektrische auto één uur per dag gratis laden in het deelnemende Renault-netwerk*.
Sinds 30 september 2013 bieden 372 Renault-dealers één uur laden via een snellaadstation aan (vermogen van 22 kW per laadpunt). In slechts één uur kun je de batterij van de Renault ZOE op die manier tot 80% opladen. Bekijk hier de locaties van alle laadpunten.
* Tijdens kantooruren en op voorwaarde van beschikbaarheid van de laadstations, voor alle merken elektrische auto's met een laadkabel voor de Wallbox en openbare laadpunten (type 3).
De dagelijkse ontlading van de batterij is te verwaarlozen. De auto moet wekenlang stilstaan voor er een ladingverlies van betekenis waar te nemen is.
Renault is een partnershipovereenkomst aangegaan met de multinational UMICOR, de marktleider in recycling van lithium-ion batterijen.
Beschadigde batterijen of batterijen die het einde van de levensduur hebben bereikt, zamelen we in en sturen we naar diagnosecentra gestuurd, waar ze een andere toepassing buiten de autosector krijgen toegewezen of volledig worden gerecycleerd.
Bij recyclage splitsen we de batterijen eerst in subsystemen en vervolgens in modules (batterijcellen). De modules recyclen we via de gebruikelijke kanalen. UMICORE onderwerpt de modules en cellen eerst aan een pyrometallurgische behandeling en vervolgens aan een hydrometallurgische behandeling om het metaal terug te winnen.
Net als andere batterijen houdt ook de batterij van een Z.E.-auto haar lading minder goed vast bij koud weer dan bij een gematigde temperatuur. Toch bleef de batterij van de Renault ZOE tijdens een test in Kiruna, Zweden, bij een extreem lage temperatuur van -20°C volkomen normaal werken.
Zeer lage temperaturen kunnen tot gevolg hebben dat het langer duurt om de batterij te laden, dat de actieradius van een volle batterij afneemt of dat het energieverbruik toeneemt door het gebruik van de verwarming.
Het batterijhuurcontract geeft 24/7 recht op uitgebreide hulp onderweg, ook als de batterij leegraakt. Als de batterij leeg is, brengt iemand je naar het laadpunt van jouw keuze binnen een radius van 80 km.
Coronavirus
Je bent van harte welkom bij de Renault-dealer voor onderhoud en reparatie van je Renault. Klanten die hoesten, verkouden of grieperig zijn, verzoeken wij wel om contact op te nemen met de Renault-dealer om de verschillende mogelijkheden te bespreken.
Wij vragen je in ieder geval om:
- alles wat aan de sleutel(kaart) hangt te verwijderen.
- de sleutel(kaart) te ontsmetten met de daarvoor beschikbare reinigingsdoekjes voordat je de sleutel(kaart) achterlaat op de balie.
Wij voorzien je auto van een stuur-, pook-, en stoelbeschermer. Na onderhoud/schadeherstel en/of reparatie wordt je auto ontdaan van alle beschermingsmaterialen en desinfecteren wij de sleutel en de gebieden die vaak aangeraakt worden.
Ja. Alle vervangend vervoer auto’s worden na gebruik gedesinfecteerd, met speciale aandacht voor stuur, deurgrepen, schakelpook en touchscreen en andere aanraakgebieden.
Als je een afspraak hebt gemaakt voor onderhoud of (schade)reparatie ben je gewoon welkom. Graag denken wij hierin met je mee. De situatie is al vervelend genoeg. De Renault-dealer biedt daarom tijdelijk diverse mogelijkheden aan, zoals haal- en wegbreng service, het afgeven van de sleutel of andere alternatieven. De mogelijkheden kunnen echter per vestiging verschillen. Indien je dan ook niet naar de werkplaats toe wilt/kunt gaan, neem dan contact met de Renault-dealer op via telefoon, e-mail of social media om de verschillende mogelijkheden te bespreken. In alle andere gevallen verplaatst je Renault-dealer de afspraak vanzelfsprekend graag naar een andere datum.
Interesse in een nieuwe Renault, maar niet in de gelegenheid om langs te komen? Kijk op Renault.nl of op de website van de Renault-Dealer voor de laatste acties.
De Renault-dealer helpt je graag verder via alle online kanalen en/of social media. Neem contact op via telefoon, e-mail of social media om de mogelijkheden te bespreken.
Jazeker. De Renault-dealer neemt contact met je op om de verschillende mogelijkheden voor aflevering te bespreken.
Ja, Renault Route Service is bereikbaar (0800-0303) en komt gewoon ter plaatse indien nodig. Uiteraard worden ook door deze medewerkers de RIVM richtlijnen gerespecteerd.
Bij de Renault-dealer, eventueel gelijktijdig met onderhoud, APK, winter- of zomercheck. Voor meer informatie raadpleeg de algemene voorwaarden
Ja, RRS+ is beschikbaar voor Renault's tot en met 20 jaar oud.
Als je bij de dealer komt voor onderhoud, APK, winter- of zomercheck. Voor meer informatie raadpleeg de algemene voorwaarden.
Voor de looptijd van 1 jaar, hierbij geldt geen automatische verlenging. Na 1 jaar kun je RRS+ opnieuw bij de Renault-dealer afsluiten.
Nee dit is niet mogelijk, je sluit het pakket af voor 1 jaar.
Nee dit is niet mogelijk, je sluit het pakket af voor 1 jaar.
My Renault+ is een loyaliteitsprogramma waarbij je als lid een pasje ontvangt. Hierin is alleen de basisservice van de Renault Route Service opgenomen die uitsluitend van toepassing is in Nederland. Deze houdt in dat je hulp krijgt bij pech onderweg, eventueel reparatie ter plekke of de auto wordt afgesleept naar de dichtstbijzijnde Renault-dealer.
De extra services van My Renault+ zijn o.a. de gratis APK, gratis winter- en zomercheck, bijvullen vloeistoffen, vervangen van lampen, bandenreparatie en ruitreparatie. Deze extra services zijn te gebruiken bij de dealer waar je de pas hebt afgesloten.
Lees de exacte voorwaarden van My Renault+.
RRS+ is een mobiliteitsservice waarbij je hulp bij pech onderweg ontvangt, niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland. Je sluit dan een verzekering af waarbij je een polis ontvangt. Hierbij heb je dan ook, naast reparatie ter plekke of afslepen naar de dichtstbijzijnde Renault-dealer, recht op vervangend vervoer of bijv. een hotelovernachting.
Lees de exacte voorwaarden van RRS+.
Nee, dit is niet mogelijk. De verzekering komt te vervallen bij een nieuwe tenaamstelling van de auto.
Nee, dit is niet mogelijk.
De Renault wordt altijd afgesleept naar de dichtsbijzijnde Renault-dealer. Indien je afgesleept wilt worden naar je eigen Renault-dealer, dan kun je dit ter plaatse bespreken. Afhankelijk van de afstand tot je dealer kunnen er kosten aan verbonden zijn.
Ook tijdens de fabrieksgarantie kun je een Renault Route Service+ pakket afsluiten. Dit pakket kost slechts € 14,95. Voor dit bedrag breid je de standaard pechhulpdekking binnen de fabrieksgarantie uit met tien dagen vervangend vervoer (in palats van drie dagen), repatriëring van het voertuig als hij in het buitenland niet tijdig gerepareerd kan worden en vervangende chauffeur als je door ziekte of ongeval niet in staat bent om het voertuig te besturen. Lees de exacte voorwaarden van RRS.
Ja dit kan. Bij het afsluiten van het 0-2 pakket van € 14,95 is het tevens mogelijk om de dekking uit te breiden met de aanhangwagen- en caravan service à € 13,95.
Indien er GarantiePlus op jouw Renault van toepassing is, dan heb je al recht op hulp bij pech onderweg van de Renault Route Service in binnen- en buitenland. Na het verstrijken hiervan kun je RRS+ afsluiten.
De kosten van het basispakket zijn:
Je kunt dit pakket uitbreiden met o.a. een aanhangwagen- en caravanservice voor €13,95 per jaar. De Renault-dealer kan je verder informeren over de mogelijkheden. Zie eveneens de voorwaarden. Indien je lid bent van My Renault+ krijg je 10% korting.
Lees de exacte voorwaarden van RRS+. Op basis hiervan kun je een vergelijking maken van de dekking van de verschillende verzekeringen en kun je een keuze maken. Ook de Renault-dealer zal je graag adviseren.
Je kunt zelf een vergelijking maken van de dekking van de verschillende verzekeringen en je kunt een keuze maken. Bij de Renault dealer kun je een opzegformulier voor de ANWB of Route Mobiel invullen, of download de opzegkaart.
Renault Route Service+ is uitsluitend bestemd voor Renault rijders.
Je hebt een creditcard nodig als je van vervangend vervoer gebruik wilt maken. Bij de inzet van vervangend vervoer wordt gebruik gemaakt van huurauto’s waarbij altijd om een creditcard wordt gevraagd.
Antwoorden op je vragen over onze navigatiesystemen vind je op de Renault Connect website.
Werkt de navigatie in jouw Renault niet meer optimaal?
TomTom heeft een update gelanceerd. Dit is belangrijk voor Renault rijders. Lees wat je moet doen om te zorgen dat je TomTom systeem weer goed werkt.
Iedereen van 18 jaar en ouder met een geldig rijbewijs B kan bij Renault Rent een auto huren. In sommige situaties (bijvoorbeeld bij betalingsachterstand, documentenfraude en/of het vermoeden van verkeerde bedoelingen) kan de Renault-dealer verhuur echter weigeren.
Als je bij Renault Rent een auto huurt, vragen wij om twee geldige legitimatiebewijzen: je rijbewijs en je paspoort/Europese identiteitskaart. Alle persoonlijke informatie wordt binnen de Renault Rent-organisatie vertrouwelijk behandeld en niet doorgespeeld aan derden.
Alle Renault Rent-auto’s zijn WA/Casco (allrisk) verzekerd, inclusief inzittendenverzekering. Het standaard eigen risico voor de huurder bedraagt € 500,-. Voor slechts € 5,- per dag of € 100,- per maand is dit eigen risico te verlagen naar € 150,- voor personenauto’s en naar € 250,- voor bedrijfsauto’s.
Ja, je kunt zonder problemen met een Renault Rent-auto naar het buitenland. Wel stelt de Renault Rent-dealer het op prijs om hier voortijdig van op de hoogte gesteld te worden. Alle Renault Rent-auto’s zijn verzekerd met een groene kaart die ook geldig is in het buitenland. Bij autopech in het buitenland kun je tevens aanspraak maken op assistentie van Renault Route Service.
Iedereen van 18 jaar of ouder met een geldig rijbewijs B mag een Renault Rent-auto besturen. Als er sprake is van meerdere bestuurders per huurtermijn, zijn hier geen extra kosten aan verbonden. Wel dien je voor aanvang van de huurtermijn een kopie van het rijbewijs B van eventuele meerdere bestuurders aan de Renault Rent-medewerker te overhandigen. Houd er echter rekening mee dat de huuraanvrager altijd eindverantwoordelijk is.
Alle Renault Rent-dealers zijn serviceverlenende bedrijven. Daarom kan het incidenteel voorkomen dat de gereserveerde huurauto bij aanvang van de huurtermijn is ingezet als bijvoorbeeld vervangend vervoer. In zulke gevallen zal de Renault Rent-dealer zijn uiterste best doen een geschikte vervanging te vinden voor jouw reservering, binnen de afgesproken modelklasse.
Alle Renault Rent-auto’s zijn maximaal 18 maanden oud en voldoen aan de strenge onderhoudseisen van Renault. Heb je tijdens de huurtermijn onverhoopt toch een technisch probleem, dan kun je kosteloos gebruikmaken van de Renault Route Service-ondersteuning. In het dashboardkastje of op de sticker op de zijruit van de huurauto vind je de contactgegevens van deze dienst. Renault Route Service geldt in heel West-Europa; de dienst dekt de kosten van een vervangende auto, repatriëring of hotelkosten in het buitenland.
Neem bij een aanrijding en/of schade aan de Renault Rent-auto altijd contact op met de desbetreffende Renault Rent-dealer. Deze zal je aanwijzingen geven en de verdere procedure uitleggen. Vergeet niet om na een aanrijding het schadeformulier in te vullen. Een exemplaar van dit formulier ligt in het dashboardkastje van de Renault Rent-auto.
Alle Renault Rent-auto’s staan geregistreerd op naam van de desbetreffende Renault Rent-dealer. De gevolgen van eventuele verkeersovertredingen (boetes e.d.) worden door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) ten laste gelegd van de dealer. De Renault Rent-dealer zal vervolgens contact opnemen met de overtreder en de tenlastelegging doorgeven aan de eindverantwoordelijke huuraanvrager.
Alle Renault Rent-voertuigen moeten worden teruggebracht bij de Renault Rent-dealer waar ze bij aanvang van de huur.
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08:30 en 17:00 uur op het gratis telefoonnummer 0800-0303. Of neem contact met ons op via een van onze contactformulieren.