Het jubileumjaar van de Renault 5

De Renault 5 was bij de introductie in 1972 al een legende. Als symbool van de popcultuur was deze mythische auto in zijn tijd enorm vernieuwend. We zijn nu 50 jaar verder en de Renault 5 viert uitgebreid zijn jubileum.

Het verhaal van de 'Supercar'

Accepteer de social media cookies om de video's te bekijken.
Interieur van de Renault 5

wat er kwam na 1970

Aan het einde van de jaren 60 en het begin van de jaren 70 veranderde de samenleving ingrijpend. Jongeren zetten zich af tegen de regels. Ze wilden relaxed en trendy zijn, én strijden voor gendergelijkheid.

 

Renault was en is een open-minded bedrijf dat zich bewust is van maatschappelijke veranderingen. Renault maakte een reeks auto's voor de opkomende middenklasse en ontwierp een veelzijdige auto met een uniek en non-conformistisch design voor vrouwen en jongeren.

Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden

Design van de Renault 5

de 'leuke en vriendelijke' auto

Project 122 was bedoeld om het segment kleine auto's wat meer pit te geven. De auto bouwde voort op het succes van de 4L. Hij viel in dezelfde prijscategorie en had dezelfde ontwerpspecificatie, maar met een veel mooiere carrosserie.

 

De stijl van de R5 viel al op vanaf de eerste potloodstreep in de ontwerpfase. Pierre Dreyfus, die zich doorgaans richtte op gebruiksgemak, erkende dat de 122 met zijn ronde vorm, juist 'leuk en vriendelijk' was.

Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden

Lancering van de Renault 5

"Ik ben de Renault 5, ga met mij op pad"

Er vond een grootse lancering plaats in januari 1972: 1920 oranje of appelgroene auto's, versierd met ogen op de koplampen en ballonstickers op de deuren met de tekst: "Ik ben de Renault 5, ga met mij op pad", waren te zien bij dealers. Er werden parades georganiseerd in grote Franse steden waar iedereen een proefrit kon maken.

Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden

Renault 5 70 jaar

'Supercar' van de media

De Renault 5 werd de Supercar dankzij een idee van Simone Guibert, artistiek directeur bij Publicis.

De media stortten zich op het fenomeen en zo begon een ongekende campagne. De Renault 5 was overal aanwezig: op de radio, op tv, in de krant, langs de weg. De originele campagne trok de aandacht van het publiek: de auto werd niet als een voorwerp, maar als een persoon gepresenteerd. Een direct succes!

Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden

Renault 5 - 2 vrouwen uit de jaren 70

koploper in verandering

Het thuisleven veranderde volledig. Vrouwen gingen werken, ze waren vaker op pad en hadden daarom een kleine, handige auto nodig.

 

De Renault 5 was perfect hiervoor en na de lancering werd eenderde van de vrouwen bereikt. De auto was klein, modulair en ruim, prima geschikt voor vier volwassenen of een stel met kinderen. Achterin was er een veilige 'ruimte voor de kinderen'. Er waren achterin geen deuren en ramen die open konden. Je kon je dagelijkse dingen en vrijetijdsspullen kwijt in de bagageruimte.

Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden

 

Renault 5 - gekleurde versies

'een auto voor iedereen'

Het succes van de Renault 5 overtrof alle verwachtingen. Na de lancering duurde de levering slechts enkele maanden. Deze frisse wind trok klanten aan. De R5 was daarom dé auto voor jongeren en mensen jong van geest, zuigflessen en wijde-pijpenbroeken.

 

De auto was transgenerationeel: het was niet alleen maar een kleine auto, maar 'een auto voor iedereen'. Deze auto was verkrijgbaar in evenveel versies als klantencategorieën: van instapmodel tot sportversie - de meest stijlvolle - en automaat.

 

Er werden tussen 1972 en 1985 5,5 miljoen auto's geproduceerd. De Renault 5 werd verkocht op alle continenten. Het was niet alleen het model van een merk, maar de auto van het decennium!

Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden

 

Renault 5 le car in de Verenigde Staten Amerika

een carrière op alle continenten

De auto werd al snel een succes in Europa. Toen de Renault 5 werd gelanceerd, stond hij 2e op de Europese verkoopranglijst, vlak achter de Fiat 127. Met nieuwe versies bleef de auto steeds meer nieuwe gebruikers aantrekken.

 

In 1975 pakte de Renault 5 de koppositie met de nieuwe Spaanse "Siete" versie. Het jaar daarop werd hij de bestverkochte auto Renault in het buitenland.

 

Vooral in de laatste jaren werd wel 60% van de geproduceerde R5's in het buitenland verkocht. In 1980 werd de vijfdeursversie de op 1 na meest verkochte auto wereldwijd!

Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden

RENAULT 5 E-TECH

Renault 5 E-Tech prototype

de Revolutie is begonnen

Ben jij er klaar voor? Samen sturen we een nieuwe tijd binnen. Met de nieuwe Renault 5 E-Tech electric geven we vormgeving en techniek een energieke impuls. Met bidirectioneel laden*, made in Europe, geavanceerde techniek en respect voor eco-materialen.

Rijd jij graag voorop? Bestel hem dan met voorrang! Via onze R5 R Pass ben jij iedereen te snel af. Net als de R5 zelf dus.

Bekijk hem en bestel hem nu!


*nu alleen nog mogelijk met een Mobilize-laadpaal

Accepteer de social media cookies om de video's te bekijken.

Evenementen ter ere van het 50-jarig jubileum van de Renault 5

Logo voor 50 jaar Renault 5

de R5 viert zijn 50-jarig jubileum

Om zijn 50-jarig jubileum te vieren neemt de Renault 5 je mee op reis door het verleden, het heden en de toekomst.

 

Beleef het jubileum van deze tijdloze Supercar. Op het programma:

 

  • artistieke creaties en samenwerkingen
  • een blik terug in de tijd
  • tentoonstellingen
  • vele andere verrassingen

 

Bekijk het jubileumprogramma van de R5 (vormgegeven in een kleurrijke popwereld) op de sociale netwerken van Renault.