De 4L is sinds de jaren 60 een populaire auto. Er zijn meer dan 8 miljoen modellen verkocht in meer dan 100 landen. Bekijk de verschillende jubileumevents.
begin van het project
Nadat Pierre Dreyfus in 1956 vond dat de auto-industrie te traditioneel was, zei hij:
"Auto's moeten meer zijn dan slechts vier stoelen en een kofferbak. Voeg wat volume toe!"
Hij introduceerde het 112-project: een auto die is aangepast aan de snel ontwikkelende en veelzijdige maatschappij. De auto moest passen bij zowel de stad als het platteland, werkdagen en weekenden, werk en vakantie, mannen en vrouwen.
Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden
een goed bewaard geheim
De ontwikkeling van het 112-project werd in het diepste geheim uitgevoerd. De kwaliteit van de auto moest worden getest zonder dat iemand het in de gaten had! Om ervoor te zorgen dat het project geheim bleef tijdens het transporteren van de Renault 4-prototypes over de hele wereld, werd er in telegramberichten naar het project verwezen met het codewoord "Marie-Chantal":
"Marie Chantal en kinderen doen de hartelijke groeten aan de familie."
Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden
"take the wheel!"
In 1961 werd de 4L gepresenteerd met een unieke lanceringscampagne. Tijdens de motorshow werden er 200 Renault 4's tentoongesteld op straat en konden automobilisten een proefrit maken.
Dit evenement genaamd "Take the wheel!", was een groot succes. Maar liefst 60.000 Parijzenaren ontdekten de kwaliteiten van een model dat kort daarna een waar icoon zou worden.
Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden
Generatie 1960-1970
Een auto als ware standaard! De 4L werd populair en werd al snel gezien als de standaard voor auto's die afwijken van de sociale standaarden. De auto bood een vereenvoudigde uitrusting en design voor een toegankelijke, vaste prijs: 350.000 frank! Kopers waren enthousiast over de platte vloer en de mogelijkheid om de auto aan de achterzijde te openen voor eenvoudig in- en uitladen. Tegenwoordig staat dit bekend als de achterklep. Dankzij de naar eigen wens in te delen achterbank en twin-volume carrosserie, was dit een veelzijdige auto die werd getransformeerd tot gezinsauto.
Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden
Generatie 1980-1990
De 4L was beschikbaar voor het grote publiek in Frankrijk en stond al snel bekend als echte 'lifestyle-auto' en als symbool voor de generatie. De auto was geschikt voor iedereen en was daarom populair bij alle leeftijdscategorieën, sociale klassen en culturen. Nieuwe edities van de Renault 4: Safari, GTL, Sixties en Youth (Jeunesse). Deze verwierven een plekje onder professionals, die er hun eigen kleuren voor gebruikten.
Tot 1992 werden er 8.135.424 exemplaren van de Renault 4 geproduceerd en verkocht in meer dan 100 landen!
Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden
tijdloze auto en cultklassieker
30 jaar later is de 4L nog altijd te bewonderen. Liefhebbers van over de hele wereld komen samen met hun opgeknapte, aangepaste en nog altijd wereldberoemde auto's. 'Trelleurs', zoals liefhebbers van de Renault 4 heten, komen bijeen tijdens rally's zoals de 4L Trophy om het vermogen van hun Renault 4 te testen. Liefhebbers van over de hele wereld komen ook bijeen voor de 4L International Meeting.
Renault Communicatie - Alle rechten voorbehouden
visuele verrassingen
Een illustrator, verzamelaars en beroemdheden kwamen samen om tijdens dit event het jubileum van de 4L te vieren en hun ervaringen te delen.
Geniet van de tentoonstellingen, illustraties, verhalen, video's en heel veel verrassingen.
4L: een popicoon
Bekijk deze 14 illustraties die de evolutie van de 4L gedurende de afgelopen 60 jaar laten zien. Gemaakt door de Franse kunstenaar Greg.
14 iconische versies
Bekijk de video en herleef onze 14 meest gedenkwaardige modellen. Deze auto's hebben voor jou geen geheimen meer.
de tentoonstelling
Beleef de privétentoonstelling van de 4L op afstand met onze door een drone gefilmde videoterugblik.
de 4L stijgt op!
In samenwerking met TheArsenale kiest de 4L het luchtruim voor een geheel nieuwe dimensie.
In 1992 kwam er een eind aan de productie van de 4L. Er werd een speciale serie van 1000 exemplaren geproduceerd voor de 'Bye Bye'-editie. De auto's uit deze serie zijn geïnspireerd op het Clan-model. Elke auto uit deze serie heeft een genummerd plaatje op het dashboard dat aftelt van 1000 tot 1.
Als eerbetoon aan de auto zette de krant Libération een advertentiecampagne op die een overzicht gaf van de geschiedenis van de auto:
Fotograaf: Thierry des Ouches
Alle rechten voorbehouden.