4L-terugblik: Franse kunstenaar Greg onthult 14 exclusieve illustraties

Ga terug in de tijd en herleef het succes van de 4L met 14 creaties van de Franse illustrator Greg.

uniek eerbetoon aan een iconische auto

Illustratie van Greg - Renault 4 - Haute Couture

Renault 4L "Haute Couture" - 1963

Voor de campagne "Elle prend le volant!" werden er honderd R4 Super-auto's vormgegeven in de stijl Haute Couture: zwarte achtergrond afgewerkt met een riet- of ruitjespatroon op de deuren en achterklep, chromen wieldoppen en ventilatieroosters met hetzelfde patroon.

Tijdens deze campagne mochten 6000 vrouwen in de R4 Super rijden voor een proefrit van 48 uur, zodat ze konden testen hoe handig en comfortabel de auto was, hoeveel bagage ze konden meenemen, hoe goed het zicht was en hoe snel de auto kon rijden. 

Elke bestuurder gaf feedback, observaties en suggesties om ervoor te zorgen dat de auto het ideale uiterlijk kreeg.

Illustratie van Greg - Renault 4 - Plein Air

Renault 4L "Plein Air"- 1969

Een vrijetijdsauto voor ritjes langs het strand in plaats van op de weg
Renault 4 Plein Air werd in mei 1968 gelanceerd en werd tot
april 1970 in zeer kleine aantallen geproduceerd.

Het is een torpedo cabrio gemaakt door het bedrijf Sinpar dat al bekend stond om zijn vierwielaandrijvingen. 

De auto heeft de vertrouwde voorkant van de 4L en een raamsponning die is aangepast aan het zachte dak. De achterklep is gehalveerd, zodat alleen het onderste gedeelte overblijft. De zijkanten, deuren en het dak zijn verwijderd en de carrosserie is verstevigd aan de zijkant.

Illustratie van Greg - Renault 4 - Cross

Renault 4L "Cross" - 1981

In 1974 zet Renault een tandje bij tijdens de promotiecampagnes met de introductie van de Renault Cross Elf Coupe de France, in samenwerking met het vaktijdschrift "Champion".

Bij deze discipline is het de bedoeling om zo goedkoop mogelijk te rijden. Alleen Renault 4-auto's met een originele 4-cilinder en 845 cm3 motor mochten meedoen, behalve auto's met een Devil-uitlaatsysteem.


Om goed te kunnen racen, heeft de Renault 4 Cross een handgeschakelde vierversnellingsbak en trommelremmen voor alle vier wielen.

La Coupe was enorm populair onder de bestuurders, dankzij de lage inschrijfprijs en de kans om een geldprijs en een Renault 5 Coupé te winnen!

Michel Duvernay was in 1981 de Franse kampioen!

Illustratie van Greg - Renault 4 sixties

Renault 4 "Sixties" - 1985

De Sixties was een serie met een beperkt aantal auto's als eerbetoon aan de jaren 60. Er werden slechts 2000 exemplaren geproduceerd in drie kleuren (rood, geel of blauw).

De auto is gebaseerd op het GTL-model, maar onderscheidt zich door de twee athermische schuifdaken en driekleurige stoffen bekleding met zwart kunstleer.

De grille, bumpers, deurgrepen en spiegels zijn
allemaal afgewerkt in matzwart.

Illustratie van Greg - Renault 4 Darty

Renault 4 F4 "Darty" - 1986

De Darty heeft een laadcapaciteit van 300 kg, een inhoud van bijna 2 m3, ophanging achteraan met verstevigde torsiestangen en een achterdeur die van rechts naar links opent met een raam, waardoor spullen eenvoudig van de stoep in de auto kunnen worden geladen. Deze bedrijfswagen heeft dus voldoende kenmerken!

De auto staat bekend om zijn gebogen achterklep in het dak dat kan worden gekanteld en verwijderd. Deze klep is net zo breed als het dak, waardoor je eenvoudig grote voorwerpen van bovenaf in de auto kunt tillen... zelfs een giraffe, als we de advertenties mogen geloven!

Deze exclusieve dakklep van Renault, die bekend staat als de 'girafon' (giraffe), wordt gebruikt voor de kleine bedrijfswagens geproduceerd in de jaren 80 en 90: de Express. 


De Renault 4-bedrijfswagen wordt over de hele wereld gebruikt door professionals, vaklieden, overheidsinstanties en bekende merken.

 

Illustratie van Greg - Renault 4 - 4L Trophy

Renault 4 "4L Trophy™" - 2020

Je hebt eigenlijk nooit autopech met de Renault 4. Dit werd tijdens de 4L Trophy™ bewezen door de jonge generatie van de 21ste eeuw.

Deze rally van 6000 km werd voor het eerste georganiseerd in 1998 door 1200 studenten die in teams van Parijs naar Zuid-Marokko raceten.

De stevige 4L baant de weg door rotsachtig zandlandschap, terwijl de deelnemers van de rally ('trelleurs') er alles aan doen om met hun auto de finish te bereiken, zelfs al staan er duizenden kilometers op de kilometerteller.

Hoewel de 4L's al heel wat jaren achter de rug hebben, zijn het nog steeds betrouwbare auto's waarmee telkens de volgende overnachtingsplek kan worden bereikt.

Welk ander model krijgt dit na 60 jaar nog steeds voor elkaar?

Illustratie van Greg - Renault 4 - Torpedo Sinpar

Renault 4 - "Torpedo SINPAR" - 1968

De Renault 4 4x4 SINPAR (Société Industrielle de Production et d’Adaptation
Rhodanienne) is een uitblinker op het gebied van all-terrain, maar behoudt het comfort en het vermogen van de standaard auto.

Met de grote bodemspeling, vierwielaandrijving en ophanging rijdt deze auto soepel en met comfort, zelfs op de slechtste wegen en over het meest hobbelige terrein. Vanwege het design is het eenvoudig om aanpassingen te maken aan zowel de auto als de bedrijfswagen, zonder dat dit ten koste gaat van de inhoud.


In de zomer van 1964 introduceerde SINPAR een door Renault goedgekeurde Torpedo. Deze had nog altijd vierwielaandrijving, maar geen dak of zijpanelen. De auto had een neerklapbare voorruit en verwijderbare zijkanten, zodat twee mensen eenvoudig konden instappen.

De meest bekende Torpedo SINPAR is de versie uit de Franse tv-serie “Les Chevaliers du ciel”.

 

Illustratie van Greg - Renault 4 - services publics

Renault 4 "Services Publics"

De bedrijfswagen werd geïntroduceerd in oktober 1961 met een indrukwekkend aantal kenmerken: Een laadcapaciteit van 300 kg, een inhoud van bijna 2 m3, ophanging achteraan met verstevigde torsiestangen en een achterdeur die van rechts naar links opent met een raam, waardoor spullen eenvoudig van de stoep in de auto kunnen worden geladen.

De auto werd door het Franse postbedrijf als een van de eerste bedrijfsauto's gebruikt, vanwege de laadcapaciteit van 5,47 m3 en het maximale gewicht van 1050 kg. 
De auto heeft geen ramen aan de zijkant, deurgrepen of zitplaatsen achterin en heeft de gestandaardiseerde "030" kleur geel die vaak "postkantoorgeel" wordt genoemd.


De Franse Gendarmerie Nationale koos ook voor dit voertuig, niet alleen vanwege de vele kwaliteiten, maar ook omdat de auto aan een van hun belangrijkste criteria voldoet: "Er moet iemand met een kepie in kunnen zitten".

Sinds 1962 heeft de Gendarmerie Nationale meer dan 14.500 Renault 4's gebruikt voor patrouilles of andere zaken.

Illustratie van Greg - Renault 4 - e-Plein Air

Renault 4 "e-Plein Air" - 2019

Dit unieke model is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Renault Classic en Melun Rétro Passion, specialist van de Renault 4 tijdens de Epoqu'Auto-show, waar de meest populaire elektrische auto's tentoongesteld worden.

“Waarom zou de iconische Renault 4 geen onderdeel uitmaken van deze beweging?”

Deze 4L is gebaseerd op het verkorte platform van de JP4 en is een speelse versie van de Plein Air met een modern Renault-design. De auto maakt gebruik van de elektrische componenten van de Twizy voor een maximale snelheid van ongeveer 85 km/u.

Illustratie van Greg - Renault 4 - Dakar Rally

Renault 4 "Rallye Dakar™" - 1980

In 1969 gaan de broers Marreau in een Renault 4 op weg naar de Sahara, in een poging een record te vestigen van Kaapstad naar Algiers (een record dat in 1971 is gevestigd in een Renault 12 Gordini).

Een paar jaar later zaten de broers in een Renault 4 aan de startlijn van een volledig nieuwe soort rally: een race van duizenden kilometers die begint in Parijs en eindigt in Dakar. 

In 1980 behaalden ze de 3e plek, dankzij hun Renault 4 met Renault 5 Alpine GR2-motor met een tank van 140 liter.

De Paris Dakar™-rally werd een legendarische race, de broers Marreau ware helden en de ingenieuze Renault 4 een symbool voor een rally waarin amateurs de officiële teams ver achter zich lieten.

 

Illustratie van Greg - Renault 4 - seventies

Renault 4 "Seventies" - 1975

Het design van dit "Seventies"-voertuig is gebaseerd op een Renault
4 GTL .

De striping was gebaseerd op een designmodel van Publicis en
de carrosserie kreeg roze lak van de Renault Classic.

Deze decoratie was ontworpen voor de herinrichting van Pub Renault
(nu bekend als Atelier Renault) aan de Champs Elysées in Parijs. Het thema
voor de inhuldiging was reclame.

Illustratie van Greg - Renault 4 - Terre de Feu

Renault 4 "Terre de Feu - Alaska Expedition" - 1965

In 1965 gingen vier vrouwen uit Parijs een geweldige uitdaging aan: 40.000 km rijden van Ushuaia in Tierra del Fuego naar Anchorage in Alaska in twee Renault 4's. Ze wilden het gehele Amerikaanse continent in vier en een halve maand doorkruisen.

Met deze uitdaging lieten zij de kracht en flexibiliteit van de Renault 4 zien, van Kaap Hoorn tot de besneeuwde bergwegen van de Rocky Mountains, dwars door de Andes, het Amazoneregenwoud en de woestijn van Utah.

Illustratie van Greg - Renault 4 - Saline 4 fun

Renault 4 "Saline 4 fun" - 2011

In 2011 vierde Renault het 50-jarig jubileum van de 4L. De Renault Classic werkte samen
met de "Triplettes de Bonneville" en bracht een 4L-bedrijfswagen uit 1983
naar de beroemde "Speed Week" op de Bonneville-zoutvlakte in de Verenigde Staten.

"Saline4Fun" is gebaseerd op de Renault 4 en is uitgerust met een extreem lage bodemspeling, een uitlaat aan de voorzijde en... een parachute!

De versnellingsbak was gebaseerd op de Renault 21 Turbo en Renault 25 GTX en de chassis maakte gebruik van een specifieke aandrijving (hub-carrier, assen, remmen en ophanging). De auto is uitgerust met een veiligheidsuitrusting die werd vereist door de Amerikaanse organisator, waardoor de auto een totaal gewicht van ongeveer 780 kg had.

De auto heeft een Renault 5 Turbo-motor met 285 pk in de voorkant van de auto waar eerst de oorspronkelijke motor was geplaatst.

Met deze uitrusting en speciale racebanden van Good Year, behaalde de Saline4fun een officiële recordsnelheid van 237 km/u. Dat is bijna twee keer sneller dan de normale snelheid!

Illustratie van Greg - Renault 4 Clan - Byebye

Renault 4 Clan "Bye Bye" - 1992

In 1992 kwam er een spectaculair einde aan de Renault 4 met de productie van een limited serie.

Renault ontwierp de Renault 4 "Bye Bye" met de "Clan" als inspiratie. De productie eindigde door elke auto te gebruiken voor het aftellen naar de laatste auto.

Elk van deze auto's heeft een speciaal dashboard met een genummerd plaatje met een getal van 1000 tot 1.

Illustraties ©greg2021. Reproductie is verboden.

Kom meer te weten over het jubileum van de 4L

Renault 4 - 60-jarig jubileum

De 4L viert zijn 60-jarig jubileum!

Ontdek de events
Renault 4 - video's - 60 jaar

Video's van de iconische 4L's

Ontdek alle 14 video's