elektrisch rijden

Wat is het verschil tussen E-TECH hybride en E-TECH plug-in hybride?

2021-05-20

Als je op het punt staat om een nieuwe auto aan te schaffen spelen er heel wat factoren mee: hoe ga jij je auto gebruiken? Wat worden de gebruikskosten? En is je nieuwe auto wel milieuvriendelijk? Vooral wat dat laatste betreft heb je veel keuze: het aanbod aan milieuvriendelijke auto’s is de laatste jaren flink uitgebreid. Volledig elektrisch wordt steeds populairder maar ook hybride en plug-in hybride zitten in de lift. Twijfel je tussen plug-in hybride of hybride? Ontdek hier de belangrijkste verschillen.

  • Renault Megane Estate PHEV plug in hybride

Het grootste verschil: het gebruik

Een hybride auto of HEV, zoals de nieuwe Renault CLIO Hybrid, heeft een combinatie van een reguliere brandstofmotor en twee elektromotoren die gekoppeld zijn aan een batterij. Zolang de batterij voldoende opgeladen is, doet deze het meeste werk. De zuinige brandstofmotor neemt het automatisch over bij hogere snelheden of wanneer de batterij leeg begint te raken, en laadt deze opnieuw op. Een traditionele hybride auto is dus niet op te laden met een stekker. De batterij wordt opgeladen met restenergie die vrijkomt tijdens het rijden en remmen. Zo kun je korte ritten altijd volledig elektrisch rijden.

Daarnaast vind je bij Renault nog een tweede type, dat tussen hybride en elektrisch in zit: de plug-in hybride of PHEV. Dit is een hybride waarvan je de batterij wél kunt opladen met een stekker. Goede voorbeelden zijn de nieuwe Renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid en de nieuwe Renault MEGANE Estate E-TECH Plug-in Hybrid. Door zelf je batterij op te laden zorg je ervoor dat je korte ritten altijd elektrisch kunt rijden. Je hebt de brandstofmotor dus niet altijd nodig om je batterij op te laden.

Uitstoot hybride rijden versus uitstoot plug-in hybride rijden

Hierboven las je dat een hybride model naast de twee elektromotoren ook over een reguliere brandstofmotor beschikt. Dat betekent dat je, als de batterij leeg is, de brandstofmotor gebruikt en dus ook CO2 uitstoot. Toch heb je dankzij de slimme wisselwerking tussen batterij en brandstofmotor in stadsverkeer tot 40% minder uitstoot dan een auto met enkel een reguliere brandstofmotor.

 

Uitstoot met elektrisch rijden is nul

Over de uitstoot van elektrisch rijden kunnen we uiteraard kort zijn: als je elektrisch rijdt is de CO2-uitstoot van je auto nul. Als je voor een plug-in hybride kiest, kun je er zelf voor zorgen dat je altijd een volle batterij hebt. Zo rijd je bij korte ritten altijd elektrisch en zonder uitstoot.


Kosten van hybride tegenover elektrisch rijden

Een hybride auto heeft als grootste voordeel het relatief lage brandstofverbruik dankzij de batterij. Dat effect wordt nog versterkt door een automatische versnellingsbak die je verbruik optimaliseert. De hybride is op zijn best in de stad, omdat de auto door het remmen meer energie terugwint. Daar behaal je dus ook de grootste winst in brandstofverbruik. Moet je elke dag voor lange afstanden de snelweg op, dan past een plug-in wellicht beter bij jou.

 

Zoveel mogelijk elektrisch rijden

Bij een plug-in hybride houd je uiteraard rekening met regelmatig opladen en zoveel mogelijk elektrisch rijden. Dit type hybride is op zijn best bij dagelijkse ritten van minder dan 50 kilometer: die rijd je namelijk volledig elektrisch dankzij de batterij en twee elektromotoren. Wil je een langere rit maken? Dan kun je op elk moment overschakelen op de brandstofmotor.

 

Nog meer voordelen

Daarnaast heeft hybride rijden nog meer voordelen die niet per se te maken hebben met verbruik. Belastingtechnisch zijn hybride en plug-in hybride modellen op dit moment aantrekkelijk, omdat de wegenbelasting lager is. Dat maakt de keuze voor hybride en plug-in hybride rijdenen er nog makkelijker op.

 

  • PHEV HEV Renault

Hybride, plug-in hybride en elektrisch rijden met Renault

Bij Renault kun je kiezen uit verschillende hybride en plug-in hybride-modellen.

In die eerste categorie is er nu al de nieuwe Renault CLIO E-TECH Hybrid, die dit jaar gevolgd zal worden door de nieuwe Renault ARKANA E-TECH Hybrid.

Past een plug-in hybride beter bij jou? Kies dan bijvoorbeeld voor de nieuwe Renault CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid of de nieuwe Renault MEGANE Estate E-TECH Plug-in Hybrid.

En denk je aan volledig elektrisch rijden? Kies dan voor de nieuwe Renault TWINGO E-TECH Electric of Renault ZOE E-TECH Electric, onze 100% elektrische modellen die beide in verschillende uitvoeringen beschikbaar zijn.

Wil je meer weten over hybride of plug-in hybride rijden met Renault? Lees hier alles over de verschillende motoren. En ben je benieuwd naar volledig elektrisch rijden? Dan kun je daar hier alles over lezen. Wil je weten welke motor bij jou past? Ontdek het met deze test.

Wil je hybride rijden toch vooral eens zelf ervaren?

proefrit aanvragen

Meer weten over Renault?

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische, marketing en social media cookies. Ook maken wij gebruik van tracking cookies en vergelijkbare technieken. Cookies kunnen ook door derden worden geplaatst. Voor tracking cookies en vergelijkbare technieken is jouw toestemming nodig. Als je op akkoord klikt, ga je akkoord met bovenstaande. Je kan je voorkeuren ook wijzigen of meer lezen over de cookies onder ‘Beheer cookies’.

meer informatie