modellen
14-1-2025
High five!
De internationale vakjury was er in recordtijd uit en gaf de R5 een high-five. Discussiëren was niet nodig. De elektrische hatchback liet de andere finalisten al snel achter zich, en finishte met een indrukwekkende score van 353 punten.
Het gedurfde design van de R5 en de focus van Renault op elektrificatie vallen niet alleen bij de jury in de smaak. Al vanaf de vroege conceptfase is de R5 een publiekslieveling bij de R5 fans die het model nog uit hun kindertijd herkennen. Maar zeker ook bij de jonge generatie, voor wie rijden fun mag zijn. Deze sportieve hot hatch geeft - letterlijk - kleur aan elke rit.
Het design stond eigenlijk al vast, voordat de engineers aan de slag gingen. Zij moesten ervoor zorgen dat de prestaties net zo indrukwekkend werden als z’n looks. Of dat een beetje gelukt is??
De vakjury kijkt ver voorbij de eerste indruk. Ook technisch scoort de R5 geweldig. Met een brede ‘stance’, solide wegligging, comfortabele vering, razendsnelle software, z’n wendbaarheid en het lage energieverbruik.
Dankzij het nieuwe AmpR platform staan de wielen wat verder naar buiten. Daardoor heb je binnen meer ruimte, en is de wegligging ideaal bij korte bochten en snelle manoeuvres.
De R5 heeft een NMC-batterij met maximale energiedichtheid en een bi-directionele lader. Je kunt dus je elektrische barbecue aansluiten tijdens een gastronomische pitstop, of elektriciteit terugleveren aan je huis.
De R5 is voorzien van openR link-multimediasysteem met ingebouwde Google-services. Verder maak je natuurlijk kennis met de Reno-avatar, V2G, Plug & Charge-functie en meer.
Laurens van den Acker, Hoofd Design bij Renault, noemt de R5 liever geen retro design maar een ‘modern icon’. Want de R5 is in alle opzichten een auto van nu en van morgen. ‘Dit is hoe de Renault 5 eruit had kunnen zien als ‘ie al die jaren was doorontwikkeld’, volgens Laurens.
De R5 won Car of the Year 2025 samen met de Alpine A290, z’n sportieve broertje. En vorig jaar won de Scenic nog deze eretitel. Als het aan Renault ligt, was dit familiefeestje het begin van een mooie familietraditie.
Binnenkort gaat de 5 Turbo 3E in productie, met achterwielaandrijving, een carbon carrosserie en maar liefst 368kW (500pk) vermogen. Dus we hebben nu al zin in de verkiezing van volgend jaar!
Benieuwd of je het eens bent met de vakjury? Plan een afspraak met de Renault dealer voor een proefrit in dé auto van het jaar.