modellen
17-12-2020
Heb je al eens nagedacht over elektrisch rijden? Dan ben je zeker niet de enige: er rijden steeds meer elektrische auto’s rond in Nederland.
In 2020 zijn dat er zelfs 2 keer zoveel als in 2019. En dan hebben we het nog niet eens over de vele hybrid- en plug-in hybrid modellen. Ook steden en gemeenten gaan mee in deze trend: je ziet overal laadpalen verschijnen en het wordt steeds gemakkelijker om je volledig elektrisch te verplaatsen.
Renault loopt voorop
Renault speelt al 120 jaar een voortrekkersrol en wil als eerste antwoorden bieden op nieuwe technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen. Daarom houden we deze ontwikkelingen goed in de gaten en bedenken we nieuwe oplossingen. Niet voor de wereld van gisteren, maar voor die van morgen. In november onthulden we onze visie voor de toekomst tijdens het unieke online evenement Renault eWays.
De MEGANE eVISION is een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de MEGANE en een vooruitstrevende visie op de toekomst van mobiliteit. Probeer niet om een type op deze concept car te plakken, want de MEGANE eVISION is veel dingen tegelijk. Ruim vanbinnen maar compact vanbuiten. Gebouwd voor de stad maar even sterk op langere afstanden. Tot in de puntjes afgewerkt en tegelijk aerodynamisch zonder franjes.
Lees ook het blog: Waarom maakt een elektrische auto geluid?
Design en technologie versterken elkaar
Het uiterlijk van MEGANE eVISION is een statement en straalt een minimalistische look & feel uit. De carrosserie is 'flush', wat betekent dat alle mogelijke oneffenheden en uitsteeksels zijn weggewerkt. De gladde look is mogelijk dankzij nieuwe technologie. Zoals bij de handvatten van de deuren die in de carrosserie genesteld zitten en pas tevoorschijn komen wanneer ze nodig zijn.
Maar er is ook winst geboekt door met vorm en design te experimenteren: bijvoorbeeld bij de wielen. Die beperken de luchtweerstand met hun grotendeels afgesloten vorm. Dat geeft de aerodynamica een boost en maakt de MEGANE eVISION nóg efficiënter.
Wie zich de Renault MORPHOZ nog herinnert, zal gelijk gezien hebben dat dit concept verder gaat op de daar ingeslagen weg… en daar voorbij. De binnen- en buitenverlichting zijn speciaal ontworpen voor dit concept en heet LIVINGTECH. Zowel de voor- als de achterlichten vormen een brede band over de gehele breedte van het voertuig, wat een krachtig en elektrisch karakter uitstraalt.
Wanneer je de auto nadert en instapt verschijnen continu andere lichtlijnen die je de weg wijzen. Bijvoorbeeld in de sierstrip aan de ramen en bij het grote scherm in het dashboard.
Lees ook het blog: elektrisch rijden toen en nu.
CMF-EV, het nieuwe modulaire platform voor elektrische auto’s
Misschien wel het meest innovatieve onderdeel van de MEGANE eVISION is het modulaire platform waar deze op gebouwd is. Dit is het nieuwe CMF-EV-platform (Common Module Family and Electric Vehicles): een volledig nieuw elektrisch en modulair platform dat de basis zal vormen voor alle toekomstige elektrische auto’s van Renault.
Dankzij de langere wielbasis, korte stuuroverbrenging en een meerarmige achteras dragen de stuurinrichting en het onderstel bij tot een betere wendbaarheid en een hoger comfort aan boord.
Daarnaast is dit platform uitgerust met de nieuwste batterij-technologieën en een ultracompacte aandrijflijn. Zo kunnen toekomstige modellen binnenin nog meer ruimte bieden, zonder dat de auto zelf hoger of langer hoeft te zijn. Dat betekent gemakkelijk parkeren in de stad én veel ruimte voor passagiers.
Lees ook het blog: koploper in elektrisch rijden
Rijbereik en laadsnelheid geoptimaliseerd
Het rijbereik van een elektrische auto hangt onder andere af van de grootte van de auto en de mogelijkheid om meer of minder omvangrijke batterijen mee te nemen. Met MEGANE eVISION is dit geen probleem meer. De ultradunne batterij van 60 kWh is verwerkt in de bodem van eVISION, wat dit model lager en dus aerodynamischer maakt. Dat dringt dan weer het elektriciteitsverbruik flink terug, waardoor je met een volle batterij een stuk verder komt.
Een technische win-win die kan tellen. Bovendien kan de batterij met zijn DC-lader (tot 130 kW) zeer snel opladen. Zo beschikt deze concept car ondanks zijn compacte buitenafmetingen, over weg- en snelwegcapaciteiten die doorgaans zijn voorbehouden aan grotere auto's. En overstijgt hij de klassieke categorieën dus ook in dit opzicht.
De Renault MEGANE eVISION is voorzien van alle eigenschappen die in de wereld van morgen belangrijk worden. Volledig elektrisch, met een ultradunne batterij voor een grote actieradius. Compact genoeg voor de stad maar tegelijk ruim genoeg voor langere afstanden. En met een design dat niet alleen opvalt, maar ook functionaliteit toevoegt. Kortom: de toekomst ziet er rooskleurig uit.
En onze visie op de toekomst van mobiliteit?