samenvatting

Veel historische Renault-modellen zorgden voor een ware revolutie. Het waren auto's met nooit eerder vertoonde concepten. Denk aan de R4, de R5, de Renault Espace, Scénic en vele andere modellen. Met de introductie van de Renault Arkana E-Tech full hybrid starten we een nieuwe revolutie.

Revolutie op komst

Laurens van den Acker is het hoofd van de designafdeling van de hele Renault Group. Op dit moment rijdt hij zelf in de Renault Arkana. Van den Acker is trots op de nieuwste aanwinst: een origineel aanbod in het C-segment.
"Renault integreert veel innovatie en visie in nieuwe modellen. Vaak zijn dat E-TECH modellen: hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische auto's. De Renault Arkana symboliseert ons nieuwe tijdperk dat we 'nouvelle vague' noemen."

Het design

"De Renault Arkana heeft aan de zijkant een gestrekte curve die loopt tot en met de achterruit. De auto combineert het goede zicht van een echte SUV met de stijl van een coupé. Dat zorgt voor een gunstige stroomlijn die het brandstofverbruik vermindert. Belangrijke kenmerken die duidelijk hun effect op de uitstraling hebben zijn de flinke bodemvrijheid, gespierde schouders, het strakke en sportieve silhouet, de elegante, maar robuuste achterkant en de C-vormige koplampen." 

 

Naast de Renault ClioRenault Captur en Renault Megane is de nieuwe Renault Arkana de vierde in de familie die beschikbaar is in een RS-Line uitvoering met het DNA van Renault Sport. Dat betekent dat hij aan de buitenkant donkermetalen skidplates heeft, een chroom omlijste dubbele uitlaat, een spoiler op de achterklep, unieke 18-inch wielen met rode accenten en aan de voorzijde een zogenaamde F1-blade. Laurens: "Ook zijn er in het interieur tal van verwijzingen naar sportiviteit. De auto heeft een zwarte hemelbekleding, carbon-look siertrips met een rode bies, aluminium pedalen en een RS-logo op het stuur en de stoelen."

Royaal vervoer

Opmerkelijk is de ruimte op de achterbank, ondanks de aflopende daklijn.

 

Laurens: ”ik verbaas me er iedere keer weer over als ik met mijn twee meter achterin ga zitten. We hebben dit comfort weten te bereiken door de achterbank wat lager te plaatsen, de scharnieren van de achterklep verder naar achter te positioneren en de hellingshoek van de rugleuning iets aan te passen. Daardoor is de hoogte van de zitting tot het dak uitermate royaal. Ook geven de deurpanelen de passagiers de ruimte dankzij het ontwerp."