geavanceerde elektrische technologie
De Megane E-Tech is 100% electric en maakt gebruik van de nieuwste innovaties met het nieuwe CMF-EV-platform. Geniet van ultiem rijplezier en efficiëntie dankzij:
*Standaard beschikbaar voor Evolution, Techno en Iconic uitvoeringen
vernieuwd interieur
De Megane E-Tech 100% electric is ontworpen voor jouw comfort. Dankzij de batterij van 110 mm, de dunste batterij op de markt, en de compacte motor is er aan de voorkant meer ruimte vrij. Zo kun je profiteren van 33 l aan opbergruimte en opbergvakken.
We hebben ook gedacht aan de passagiers achterin. Dankzij de verlengde wielbasis en de afwezigheid van mechanische onderdelen (zoals een versnellingsbak), kun je profiteren van een vlakke vloer en meer beenruimte.
ongelofelijke rijervaring
Naast een nieuwe elektrische motor, biedt de Megane E-Tech 100% electric een betere gewichtsverdeling van de chassis en een lager zwaartepunt.
Geniet van de omgeving in volledige stilte dankzij de elektrische motor. Rijd met dynamische, lineaire en krachtige acceleraties, zonder schokken of trillingen. Schakelflippers op het stuur voor remmen met energieterugwinning, om het rijplezier nog verder te vergroten.
Voor opladen thuis, op het werk of onderweg beschik je over een groot aantal mogelijkheden op maat. De Renault Megane E-Tech 100% electric wordt geleverd met een laadkabel modus 3, type 2. Deze kun je gebruiken bij een Wallbox(1) thuis of bij een openbaar laadstation.
Soort laadpunt | laadvermogen(2) | laadkabel | laadtijd en rijbereik | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
40 kWh-batterij | 60 kWh-batterij | |||||||
50 km | 150 km | 300 km | 50 km | 250 km | 450 km | |||
Publiek laadpunt | 22 kW (3 fasen 32A) |
type 2 mode 3 'Mennekes' laadkabel | 30 min | 1 uur 10 min. | 2 uur 20 min. | 20 min. | 1 uur 30 min. | 3 uur 15 min. |
Wallbox thuis | 7,4 kW (1 fase 32A) |
type 2 mode 3 'Mennekes' laadkabel | 1 uur 10 min. | 3 uur 15 min. | 6 uur 30 min. | 1 uur | 5 uur | 9 uur 15 min. |
Wallbox thuis | 3,7 kW (1 fase 16A) |
type 2 mode 3 'Mennekes' laadkabel | 2 uur 15 min. | 6 uur 15 min. | 12 uur 15 min. | 2 uur | 10 uur | 18 uur |
standaard stopcontact thuis(1) | 2,3 kW (1 fase 10A) |
noodlaadkabel voor incidenteel gebruik | 3 uur 40 min. | 10 uur 35 min. | 21 uur | 3 uur 20 min. | 17 uur | 30 uur 30 min. |
Snellader | 130 kW | Kabel met CCS Combo stekker is bevestigt aan de snellader | 8 min. | 27 min. | 1 uur 15 min. | 7 min. | 25 min. | 1 uur 15 min. |
(1) aanbevolen voor incidenteel gebruik, met een wallbox laad je thuis sneller en veiliger
(2) maximaal vermogen en oplaadtijd op basis van gematigde weersomstandigheden (20 °C). De daadwerkelijke oplaadtijd en bijgeladen actieradius is afhankelijk van temperatuur, vermogen van het laadpunt, rijstijl en laadstatus van de batterij.
(3) Het door de batterij geaccepteerde piekvermogen varieert afhankelijk van de laadtoestand en de temperatuur van de batterij (tot 85 kW op een 40 kWh-batterij en 130 kW op een 60 kWh-batterij)
De nieuwe Megane E-Tech 100% electric opladen:
- Thuis laad je eenvoudig op via een wallbox. Gebruik de Mobilize smart charge -app om geld te besparen tijdens het opladen.
- Onderweg kun je gebruikmaken van een van de vele openbare laadpunten. Maak je een lange rit en wil je snel bijladen? Maak dan gebruik van een snellader langs de snelweg. Gebruik de routeplanner om het dichtstbijzijnde laadpunt eenvoudig te vinden.
De batterij van de Megane E-Tech 100% electric heeft geen geheugen. De lithium-ion-technologie die in deze batterij wordt gebruikt, is de beste op de markt. Dit betekent dat je kunt opladen wanneer je wilt, zelfs gedeeltelijk, zonder dat dit invloed heeft op de prestaties van de batterij.
Met de My Renault-app kun je op afstand het laadniveau van je Megane E-Tech 100% electric controleren.
Wil je opladen? Thuis kun je op afstand het laden van je auto starten vanaf je smartphone.
Gebruik Mobilize Smart Charge om je laadsessies te plannen en te profiteren van opladen tijdens daluren om geld te besparen.
Afhankelijk van je versie van de Megane E-Tech 100% electric is snelladen onderweg een optie. Je kunt in 30 minuten tot 300 km rijbereik opladen (WLTP)
Om optimaal gebruik te maken van snelladen, raden we aan om de batterij alleen op te laden als je rijbereik minder dan 20% bedraagt.
De oplaadkosten variëren per beheerder.Ook de factureringsmethoden variëren: opladen per kW, oplaadtijd of oplaadsnelheid (bij snellaadstations).
Voor optimaal opladen tijdens een zakenreis stelt de routeplanner de best mogelijke route voor. Hierbij wordt rekening gehouden met de batterij, de resterende actieradius van het voertuig, de wegomstandigheden en de beschikbaarheid van oplaadstations (soorten stations en hun tarieven).Met de routeplanner van de Megane E-Tech 100% electric* kun je de batterij conditioneren om het snelladen zo efficiënt mogelijk te maken.
*niet beschikbaar bij de versie Equilibre
Met de batterij van 60 kWh kun je tot 450 km* WLTP rijden in gecombineerde cyclus en tot 300 km* op de snelweg met een volledige lading. Met de batterij van 40 kWh rijd je tot 300 km* WLTP in gecombineerde cyclus en tot 200 km* op de snelweg.
* WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is een nieuw Europees testprotocol dat beter aansluit bij de daadwerkelijke verbruikswaarden van het voertuig. De actieradius is afhankelijk van diverse factoren zoals de plaats van gebruik, rijstijl, weersomstandigheden en de belading van de auto. 450 km WLTP is van toepassing op de EV60 Equilibre, Techno en Iconic optimum charge.
De Megane E-Tech 100% electric is uitgerust met een regeneratief remsysteem. Wanneer de auto remt of langzamer gaat rijden, wordt de energie die hierbij vrijkomt gebruikt om de batterij weer op te laden en het rijbereik te vergroten.
Daarnaast kun je profiteren van connected services met de OpenR Link met Google integratie, zodat je je rijbereik in realtime kunt optimaliseren en navigatie op een veilige manier kunt gebruiken.
Net als alle batterijen zijn batterijen voor elektrische voertuigen gevoelig voor extreme temperatuurschommelingen. De verbeterde efficiency van de Megane E-Tech 100% electric biedt een optimaal rijbereik onder alle gebruiksomstandigheden, zowel in de zomer als in de winter.
Niettemin kunnen weersomstandigheden het rijbereik beïnvloeden. Bereken de rijbereik van de Megane E-Tech 100% electric op basis van je gebruik en de weersomstandigheden.
Om de levensduur van de batterij bij koude temperaturen te optimaliseren, raden wij het "winter performance"-pack* aan:
*standaard meegeleverd bij Evolution, Techno en Iconic uitvoeringen; beschikbaar als optie op de Equilibre uitvoering.
Aangezien de Megane E-Tech 100% electric beschikbaar is met een batterij van 40 of 60 kWh, is er een versie voor elke behoefte.
Kies jouw versie op basis van hoeveel kilometer je dagelijks rijdt , de soort ritten die je maakt en je rijstijl.
De batterij van 40 kWh is perfect voor ritten in de stad en buiten de stad of als tweede auto voor korte afstanden (minder dan ongeveer 80 km per dag). Kies voor de batterij van 60 kWh voor een meer veelzijdige rijstijl, waaronder ritten op de snelweg, of voor langere afstanden tijdens weekendjes weg of kampeervakanties.
Dankzij de 60 kWh batterij is de Megane E-Tech 100% electric uitermate geschikt voor lange ritten. Onderweg kun je snelladen met een vermogen tot wel 130 kWh. De auto heeft een rijbereik tot 450 km WLTP* in gecombineerde cyclus en tot 300 km* op de snelweg. Met de batterij van 40 kWh rijd je tot 300 km* WLTP in gecombineerde cyclus, en tot 200 km op de snelweg.
De routeplanner voor elektrische auto's is de perfecte assistent tijdens lange ritten. Activeer de routeplanner op je multimediasysteem om je route te plannen. Met de voorspellende functie wordt de route in realtime aangepast aan de verkeersomstandigheden en kun je altijd de beschikbare laadpunten vinden.
* WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is een nieuw Europees testprotocol dat beter aansluit bij de daadwerkelijke verbruikswaarden van het voertuig. De actieradius is afhankelijk van diverse factoren zoals de plaats van gebruik, rijstijl, weersomstandigheden en de belading van de auto. 450 km WLTP is van toepassing op de EV60 Equilibre, Techno en Iconic optimum charge.
Elektronische apparaten hebben een beperkte invloed op het rijbereik van je Megane E-Tech 100% electric.
Om je rijbereik te optimaliseren, wordt een ontspannen en energiezuinige rijstijl aangeraden.
Op het centrale scherm van de Megane E-Tech 100% electric schat de routeplanner het verwachte rijbereik op basis van de weersomstandigheden, het wegverkeer en de snelheidsbeperkingen op de geselecteerde route.Het dashboard geeft het rijbereik weer op basis van de onlangs afgelegde kilometers.
Als je rijstijl of de toestand van de weg tijdens de rit veranderen, dan kan het op het dashboard weergegeven rijbereik afwijken van de op het centrale scherm weergegeven geschatte rijbereik van de routeplanner.
De kosten van de batterij zijn inbegrepen in de aankoopprijs van de Megane E-Tech 100% electric. Zodra je eigenaar bent van het voertuig, wordt het certificaat van je batterijstatus beschikbaar op je My Renault-account. Je kunt de batterijstatus ook bekijk in je My Renault-app.
Renault biedt je garantie van 8 jaar of voor 160.000 km, tot ten minste 70% van de oorspronkelijke capaciteit van je batterij.
Renault biedt niet langer meer de mogelijkheid om batterijen te huren aan. Er zijn echter leasepakketten beschikbaar waarbij de batterij is inbegrepen.
Je Megane E-Tech 100% electric is standaard uitgerust met een mode 3 type 2 Mennekes-laadkabel. Je kunt deze kabel aansluiten op je Wallbox thuis of op alle openbare laadpunten. De kabel is geschikt voor een maximaal vermogen van 22kW.
De Optimum Charge-versies zijn uitgerust met een standaard DC-lader met een vermogen van 130 kW. Deze is geschikt voor snelladers die langs de snelwegen zijn geplaatst. In verband met het hoge laadvermogen, zijn bij snelladers de kabels rechtstreeks aangesloten op de lader, net als bij gewone tankstations.
Je kunt zelfs laden via een regulier stopcontact, als er geen laadpunt of snellader binnen je bereik is. Je kunt hiervoor de optionele noodlaadkabel voor incidenteel gebruik gebruiken met een maximaal vermogen van 2,3kW. Met de noodlaadkabel duurt het tussen de 20 en 30 uur om je auto volledig op te laden.
Alle versies zijn standaard uitgerust met een DC-snellader (130 kW of DC 85 kW maximaal piekvermogen afhankelijk van de versie). Deze is compatibel met de krachtige laadstations langs snelwegen. Voor deze oplaadmodus is geen extra kabel nodig. De kabels zijn direct aangesloten op het laadstation. Net als tanken aan de pomp.
De met de Megane E-Tech 100% electric meegeleverde oplaadkabel is 5 meter lang. Er zijn ook kabels van 6,5 meter verkrijgbaar: deze kun je bij je dealer bestellen.
Bij de Megane E-Tech 100% electric bevindt de oplaadklep zicht aan de voorkant rechts van het voertuig.
Het is mogelijk om de de Megane E-Tech 100% electric laden op een standaard stopcontact. Dit kan met de optionele noodlaadkabel voor incidenteel gebruik. Je kunt dan laden met een maximaal vermogen van 2,3 kW, waarmee het tussen de 20 en 30 uur duurt om je auto volledig op te laden.
Een snellere en veiliger optie is om een Wallbox te laten installeren door een gekwalificeerde vakman. Dat biedt je de garantie dat het opladen veilig en op de juiste manier plaatsvindt. Jouw Renault dealer kan je informeren over de mogelijkheden.
Om thuis gemakkelijk twee elektrische voertuigen op te laden, raden wij het volgende aan:
Als je aanvullende kabels wil kopen, bespreek dit dan met je dealer als je je Megane E-Tech 100% electric bestelt.
Bidirectioneel laden is nog niet beschikbaar voor de Megane E-Tech 100% electric.
Je kunt echter wel je voordeel doen met de Mobilize smart charge-oplossing. Bespaar geld door je oplaadbeurt te plannen om te profiteren van daltarieven!
Snelladen is mogelijk voor alle versies van de Megane E-Tech 100% electric.
Super Charge- en Optimum Charge-versies van de batterij van 60 kWh zijn uitgerust met een standaard snellader (DC 130 kW). Deze is compatibel met laadstations met hoog vermogen die langs snelwegen zijn geplaatst. Met deze laadmodus heb je geen aanvullende kabel nodig. De kabels zijn rechtstreeks aangesloten op het laadstation, net als de tankslang bij gewone tankstations.
Standard Charge- en Boost Charge-versies met de 40 kWh-batterij zijn uitgerust met een DC-snellader die zorgt voor een maximale vermogenspiek van 85 kW
Open Google Maps in je Megane E-Tech 100% electric om de beschikbare laadpunten te zien en plan een route naar het dichtstbijzijnde laadpunt.
Met de routeplanner voor elektrische auto's kun je bij een langere reis kiezen om een tussenstop in te plannen om bij te laden. Zo bereik je zorgeloos je bestemming, zonder teveel tijd te verliezen aan bijladen. Je kunt ook het laadvermogen en de prijzen raadplegen.
Met de Mobilize charge pass krijg je toegang tot het grootste netwerk van Europa en laad je je auto zorgeloos op in Europese landen. Binnenkort komen er meer locaties bij.
Vermenigvuldig het totale vermogen van je batterij met de prijs per kilowattuur. Hoewel de gemiddelde kosten voor het opladen afhankelijk zijn van diverse factoren zoals het soort laadpunt en natuurlijk het aantal kWh dat je hebt geladen, kun je alsnog een relatief nauwkeurige inschatting maken van de kosten.
Thuis kun je profiteren van opladen tijdens daluren om de kosten te beperken. Download de Mobilize smart charge-app om thuis slim op te laden. Als je moet laden bij een publiek laadpunt of een snellader, dan zijn de prijzen per kWh hoger dan bij je thuis. Laden bij een snellader brengt de hoogste kosten per kWh met zich mee.
Gemiddeld zijn de kosten voor een volle batterij 4 tot 5 keer goedkoper dan een volle benzinetank. Bij een snellader is dit ongeveer 3 tot 4 keer goedkoper.
Onderhoud is eenvoudig met de Megane E-Tech 100% electric, omdat olieverversing en vervanging van de distributieriem niet nodig is.
Hetzelfde geldt voor de remblokken en remschijven. De levensduur van deze onderdelen is aanzienlijk langer, omdat je dankzij remmen met energieterugwinning het rempedaal minder vaak gebruikt.
Met minder te vervangen onderdelen (filters, bougies, riemen, enz.) en minder onderhoudstijd (geen olie meer verversen), kun je met de Megane E-Tech 100% electric tot maar liefst 30% besparen op onderhoudskosten* ten opzichte van een gelijkwaardig voertuig op brandstof, afhankelijk van de ritten.
*met een onderhoudscontract van 3 jaar of voor 90.000 km
De Megane E-Tech 100% electric is minder duur in het gebruik dan een voertuig in dezelfde categorie dat op brandstof rijdt. Dit helpt je om:
Met de E-Tech-reeks zet Renault zich in om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen.
Dankzij de combinatie tussen innovatie en prestaties, helpt de motor van de Megane E-Tech 100% electric jou om je CO2-voetafdruk te verkleinen: nul CO2-uitstoot tijdens het rijden. Ook als je rekening houdt met de productie van de batterij en de elektriciteitsproductie in Europese landen gedurende de levensduur van de auto, zijn elektrische motoren beter dan auto's met een brandstofmotor.
De Megane E-Tech 100% electric vermindert de impact op het milieu ook op andere manieren: toepassing van gerecyclede bekledingsmaterialen voor de stoelen, gebruik van gerecycled plastic voor onderdelen die worden gebruikt aan de onderzijde van het dashboard, maatregelen die zijn genomen tijdens de productie, in tegenstelling tot auto's met een brandstofmotor.
De batterij in de Megane E-Tech 100% electric is ontworpen om net zo lang mee te gaan als de levensduur van je auto.
Bovendien biedt Renault je garantie van 8 jaar of 160.000 km, tot ten minste 70% van de oorspronkelijke capaciteit van je batterij.
Log in op je MyRenault-app voor een certificaat van je batterijstatus.
De Megane E-Tech 100% electric heeft een gloednieuwe aandrijving. Deze aandrijving heeft een synchrone motor met wikkelingsrotor die een beter rendement levert dan de motortechnologie met permanente magneten. Het ontbreken van schaarse elementen vermindert de milieu-impact en de productiekosten op grote schaal. Daarnaast is de batterij volledig vernieuwd. Deze batterij is de dunste op de markt, met een hoogte van niet meer dan 110 mm.
Voor het ontwerp van deze kleine batterij hebben engineers de chemie van LG lithium-ionbatterijen aangepast met NMC-technologie ("nikkel, mangaan, kobalt"). Hierbij hebben zij meer nikkel en minder kobalt gebruikt, voor een grotere energiedichtheid.
Aan het einde van hun eerste gebruiksduur worden de batterijen gebruikt en gerecycled. Verschillende metalen worden eruitgehaald voor nieuwe industriële toepassingen. Momenteel heeft de Renault Group, dankzij de Re-Factory in Flins en het partnerschap met Veolia en Solvay, op dit gebied een grote voorsprong op zijn concurrenten.
De batterij is zeker niet het enige onderdeel dat recyclebaar is: 95% van het gewicht van de Megane E-Tech 100% electric wordt teruggewonnen. Minimaal 85% van de materialen wordt gerecycled en hergebruikt in de circulaire economie. De overige 10% wordt verbrand, waarbij de opgewekte energie wordt teruggewonnen.