samenvatting

Wat betekende de Renault 4 voor autoliefhebber Tony Vos?

Weinig vragen, veel geven

Toen mijn interesse voor Renault begon te groeien in de jaren 70, was de Renault 4 al ruim tien jaar oud. Normaal is een auto dan aan het einde van z’n levenscyclus. Maar de Renault 4 deed er doodleuk nog twintig jaar bovenop.

 

Eigenlijk vond ik de nieuwere modellen veel interessanter dan de inmiddels oude R4. Totdat ik er zelf één kocht en alle voordelen zelf ervoer. Er was bijna geen lading te groot of het past er wel in. Geen wegdek te slecht of de auto streek 'm glad en geen budget was te klein om er eentje te kunnen rijden. De Renault 4 vroeg weinig, maar gaf en geeft veel terug.

Gemeengoed

In de jaren 60 was de auto van grote sociale betekenis. Het auto-landschap zag er toen compleet anders uit. Langzaam werd de auto gemeengoed. Steeds meer vrouwen kochten auto's, meer en meer mensen gingen op vakantie. In die sociale veranderingen paste de Renault 4 perfect. Een ruime auto met compacte buitenmaten, zuinig in verbruik en onderhoud, met eenvoudige, bewezen technieken en heel veel mogelijkheden door de flexibiliteit van het interieur.

Elle prend le volant

De Renault 4 leek in eerste instantie vooral buiten de steden zijn klanten te trekken vanwege zijn praktische karakter. Daarom ontstond er een samenwerking met het damesblad Elle. De actie 'Elle prend le volant' was eenvoudig van opzet, maar leverde wel een fantastisch resultaat. Renault maakte een speciale uitvoering die door de aankleding en uitstraling was afgestemd op de stadse vrouw.

Renault 4 Parisienne

Maar liefst 4.200 dames maakten van de gelegenheid gebruik om tussen 8 maart en 15 juli 1963 met de auto kennis te maken en vulden een enquête in. Dit leidde tot de introductie van de Renault 4 Parisienne in december 1963. De Parisienne met rotan opdruk of Schotse ruit bleef tot en met modeljaar 1968 populair.

Duurzaam

De samenwerking met Elle Magazine en Renault kreeg een vervolg. Vier dames bewezen de duurzaamheid van de Renault 4 door van Vuurland aan de zuidpunt van Argentinië tot Anchorage in Alaska te rijden in de '4 Elle'.In 4,5 maand legden de meiden zonder noemenswaardige problemen een afstand van 40.000 km af. Voorafgaand aan de tocht had het viertal drie weken instructie gekregen om zelf regulier onderhoud en kleine reparaties uit te voeren. Een van deze twee auto's maakt nog steeds deel uit van de collectie van de historieafdeling van Renault. Geheel ongerestaureerd!

Tijd ver vooruit

Dat de Renault 4 ruim dertig jaar in productie bleef zonder belangrijke wijzigingen aan carrosserie en concept, is te danken aan het feit dat de auto zijn tijd ver vooruit was. Het enthousiasme dat het model zestig jaar geleden opriep, bleef tot de productiestop overeind.

Liefhebbers

Terwijl nog altijd duizenden R4’s hun eigenaren dagelijks daar brengen waar ze maar naar toe willen. Met hun kinderen, bagage, dieren, boodschappen en alles wat men verder te vervoeren heeft. En laten we ook niet de tienduizenden liefhebbers vergeten die hun Renault 4 koesteren. Ze bezoeken beurzen, evenementen of gebruiken hun favoriete auto tijdens de zomervakantie.

 

Fransen hebben een mooie typering die op de Renault 4 volledig van toepassing is: Passe-partout!

 

 

Tony Vos is al vijftien jaar uitgever van het Renault-liefhebberstijdschrift Losange Magazine (www.losangemagazine.nl)