Wil je je kaarten updaten? Ga dan naar https://renault.welcome.naviextras.com/nl
Hieronder staan de stappen voor het koppelen van je Android-telefoon aan R-LINK 2:
Volg de onderstaande stappen om te koppelen vanaf een iPhone:
Hier staan de stappen voor het koppelen van je Windows Phone aan R-LINK 2:
Als je de optie voor het streamen van media via Bluetooth® wilt gebruiken op de iPhone, moet je eerst via de iTunes-software ten minste één audiobestand overdragen (podcast of muziek, gratis of betaald) van de Apple Store-catalogus naar je iPhone.
Zodra deze bewerking is voltooid, koppel je je telefoon via Bluetooth® aan je R-LINK 2 en ga je naar het menu 'Multimedia'. De optie Bluetooth® wordt dan beschikbaar en je kunt aan de slag met het streamen van muziek.
Stap 1: controleer of je telefoon is gekoppeld aan het R-LINK 2-systeem. Ga hiervoor naar het gedeelte 'Telefoon' vanuit het hoofdmenu, klik op 'Instellingen', controleer of de knop Bluetooth® is ingeschakeld en dat de telefoon actief is in de lijst apparaten (het pictogram 'Telefoon' moet rood zijn).
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie dan de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen aan R-LINK 2'.
Stap 2: als je wilt bellen, ga je naar het telefoonmenu en druk je op 'Contacten'. Je contactpersonen worden automatisch geïmporteerd naar het R-LINK 2-scherm. Selecteer de contactpersoon die je wilt bellen en druk op het nummer om te bellen.
Opmerking: als je lijst contactpersonen leeg is in R-LINK 2, ondanks dat je het koppelproces correct hebt doorlopen, controleer je op je telefoon of de contactpersonen in het telefoongeheugen zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart. Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK 2-scherm weergegeven.
Stap 1: controleer of je telefoon is gekoppeld aan R-LINK 2. Ga hiervoor naar het gedeelte 'Telefoon' vanuit het hoofdmenu, klik op 'Instellingen', controleer of de knop Bluetooth® is ingeschakeld en dat de telefoon actief is in de lijst apparaten (het pictogram 'Telefoon' moet rood zijn).
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie dan de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen aan R-LINK 2'.
Stap 2: als de telefoon is gekoppeld aan R-LINK 2, ga je naar het multimediamenu en klik je op 'Media'. Kies de Bluetooth®-audiobron en selecteer muziek op je telefoon.
Stap 1: mogelijk is er een Bluetooth®-koppelprobleem. Om er zeker van te zijn dat de telefoon is gekoppeld, ga je naar het gedeelte 'Telefoon' vanuit het hoofdmenu, klik je op 'Instellingen', controleer je of de knop Bluetooth® is ingeschakeld en dat de telefoon actief is in de lijst apparaten (het pictogram 'Telefoon' moet rood zijn).
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie je de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen aan R-LINK 2'.
Stap 2: als je telefoon correct is gekoppeld, maar je nog altijd niet uitgaand kunt bellen, controleer je op je telefoon of je contactpersonen op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart.
Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK 2-scherm weergegeven.
Opmerking: als je hierna nog niet kunt bellen, kan er sprake zijn van een specifiek compatibiliteitsprobleem. Het wordt aangeraden de klantenservice te bellen. Geef a.j.b. aan dat je de bovenstaande stappen al hebt uitgevoerd.
Stap 1: als je problemen ervaart met het koppelen van je telefoon aan R-LINK 2, volg je onze koppelprocedures (voor iPhone, Android en Windows Phone) die hierboven staan beschreven.
Stap 2: als het koppelproces nog altijd niet werkt, test je mobiel dan online.
Voor het uitvoeren van een test moet je van de volgende zaken op de hoogte zijn:
Stap 3:
Als de online test geen positief resultaat oplevert of als je jouw versie niet vindt in de lijst:
Als je de systemen bijwerkt, kan dit het probleem oplossen zodat je je telefoon kunt koppelen. Als onze online (compatibiliteits) test positief verloopt, betekent dit dat het koppelen zou moeten werken en dat er mogelijk een ander, specifieker probleem is. Bel dan onze klantenservice en geef aan dat je de bovenstaande stappen al hebt uitgevoerd.
Android Auto™-spraakherkenning inschakelen: praten met Google™.
Methode 1: houd de push-to-talkknop op het stuur ingedrukt tot je een pieptoon hoort.
Methode 2: tik op het microfoonpictogram in de rechterbovenhoek van het Android Auto™-scherm. Je hoort dan een pieptoon.
Methode 3: zeg 'Ok Google'. Android Auto™ laat dan een pieptoon horen.
Je kunt dan verschillende vragen stellen en bepaalde apps met je stem bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand bellen, luisteren naar muziek, sms-berichten verzenden en erop reageren, Maps gebruiken, een reisschema opvragen, herinneringen aanmaken en nog veel meer.
Opmerking: telefoongesprekken worden mogelijk gemaakt via het audiosysteem van de auto en R-LINK 2. Bij spraakherkenning wordt er mogelijk niet gebruikgemaakt van het audiosysteem bij het verbinden met Android Auto. De smartphone kan de oorzaak zijn van dat probleem. In dat geval neem je contact op met de klantenservice van de fabrikant van je smartphone.
1. Op je telefoon
2. In de auto
Opmerking: het wordt aanbevolen om een USB-kabel van hetzelfde merk als het merk van je telefoon te gebruiken om problemen te voorkomen. De telefoon kan niet worden gebruikt terwijl er verbinding is.
Om te controleren of je systeem te koppelen is*:
*Beschikbaar op sommige modellen. Bekijk voor meer informatie over de systemen de verschillende Renault-modellen.
Om Android Auto™ te kunnen gebruiken, dient je telefoon te zijn uitgerust met Android-versie 5.0 (Lollipop) of hoger.
Renault test een grote reeks telefoons, zodat jij de compatibiliteit (kun je je telefoon koppelen) kunt controleren. Deze reeks omvat ook sommige modellen met Android 5.0 of hoger die niet worden ondersteund door Android Auto™ voor R-LINK 2.
Op onze hulppagina vind je een lijst telefoons die door Renault Engineering zijn getest.
Let op: om er zeker van te zijn dat je smartphone compatibel blijft met Android Auto™, raden we aan alle beschikbare software-updates te installeren.
Android Auto™ wordt geleverd met 4 systeemeigen apps:
Via de Google Play Store kun je aanvullende apps installeren die te koppelen zijn met Android Auto™, zoals WhatsApp™ en Spotify™.
Bekijk de lijst met compatibele toepassingen hier: g.co/androidauto.
Let op: alleen toepassingen die door Google zijn gecertificeerd en die naar je smartphone kunnen worden gedownload, mogen tijdens het rijden via Android Auto™ worden gebruikt.
Hieronder staat een lijst met bedieningselementen die te koppelen zijn met Android Auto™:
Methode 1:
Methode 2:
Als je Android Auto™ en R-LINK 2 op hetzelfde scherm wilt combineren:
Je kunt dan de muziekspeler van je keuze weergeven (Spotify, Google Music) via Android Auto™ én het R-LINK 2-navigatiesysteem. Je kunt ook de Android Auto™-navigatie (Maps) weergeven terwijl je luistert naar de FM-radio van het R-LINK 2-systeem.
Opmerking: het is niet mogelijk om twee vergelijkbare functies tegelijk in te schakelen. Het is niet mogelijk om Maps in Android Auto™ én het navigatiesysteem van R-LINK 2 tegelijk te gebruiken.
Siri™-spraakherkenning inschakelen:
Methode 1: houd de push-to-talkknop op het stuur ingedrukt.
Methode 2: houd de startknop in de linkerbenedenhoek van het Apple CarPlay™-scherm ingedrukt.
Je kunt dan verschillende vragen stellen en bepaalde apps met je stem bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand bellen, luisteren naar muziek, sms-berichten verzenden en erop reageren, Maps gebruiken, een reisschema opvragen, herinneringen aanmaken en nog veel meer.
Bijvoorbeeld: "Bel naam contactpersoon", "Stuur een bericht naar 'naam contactpersoon'", "Maak een route naar 'adres'", etc.
Opmerking: telefoongesprekken worden mogelijk gemaakt via het audiosysteem van de auto en R-LINK 2. Bij spraakherkenning wordt er mogelijk niet gebruikgemaakt van het audiosysteem bij het verbinden met Apple CarPlay™. De smartphone kan de oorzaak zijn van dat probleem. In dat geval neem je contact op met de klantenservice van de fabrikant van je smartphone.
1. In de auto
Wanneer je auto stilstaat, sluit je de USB-kabel aan. Als de iPhone is vergrendeld, vraagt R-LINK 2 je om deze te ontgrendelen. Apple raadt het gebruik van een gecertificeerde kabel aan om problemen te voorkomen.
1. Op je iPhone
Als je iPhone is vergrendeld, wordt je gevraagd CarPlay™ voor R-LINK te autoriseren.
3. In de auto
Klik op de Apple CarPlay™-knop midden onderin het scherm. Hiermee wordt de Apple CarPlay™-startpagina geopend. Je kunt de iPhone gewoon blijven gebruiken wanneer deze met de USB-kabel is verbonden.
Opmerking: als wifi en Bluetooth® zijn uitgeschakeld, wordt op de iPhone aangeboden om deze in te schakelen, of krijg je de melding dat een USB-kabel moet worden aangesloten. Apple CarPlay™ werkt echter alleen met de USB-kabel. Druk dus op 'Alleen USB' op je iPhone.
Om te controleren of je systeem te koppelen is*:
*Beschikbaar op sommige modellen. Bekijk voor meer informatie over de systemen de verschillende Renault-modellen.
Als je Apple CarPlay™ wilt gebruiken, moet je beschikken over een iPhone 5 of nieuwer, met iOS 7.1 of hoger.
In het gebruikershandleidinggedeelte verderop op de hulppagina vind je in PDF-indeling een lijst met telefoons die door Renault Engineering zijn getest.
Let op: om er zeker van te zijn dat je smartphone compatibel blijft met Apple CarPlay™, raden we aan alle beschikbare software-updates te installeren.
Apple CarPlay™ wordt geleverd met 5 systeemeigen apps::
Via de App Store kun je aanvullende apps installeren die te koppelen zijn met Apple CarPlay™, zoals Audiobooks™, Spotify™ en zelfs Deezer™.
Bekijk de lijst met te koppelen apps in de Apple Store
Let op: alleen apps die zijn gecertificeerd door Apple en die naar je smartphone kunnen worden gedownload, mogen tijdens het rijden via Apple CarPlay™ worden gebruikt.
Van R-LINK 2 weer overstappen op Apple CarPlay™:
Methode 1:
Methode 1:
Als je Apple CarPlay™ en R-LINK 2 op hetzelfde scherm wilt combineren:
Je kunt dan de muziekspeler van jouw keuze weergeven (Spotify™, Google Music™) via Apple CarPlay™ én het R-LINK 2-navigatiesysteem. Je kunt echter ook het Apple CarPlay™-navigatiesysteem (Maps) gebruiken en tegelijk naar de FM-radio van het R-LINK 2-systeem luisteren.
Opmerking: het is niet mogelijk om twee vergelijkbare functies tegelijk in te schakelen. Het is niet mogelijk om Maps op Apple CarPlay™ én het navigatiesysteem van R-LINK 2 tegelijk te gebruiken.
Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088-3035333 of via het contact formulier.
De gegevens afkomstig van jouw verbonden voertuig en over jouw rechten zijn beschikbaar op onze pagina over bescherming van persoonsgegeven.
Bekijk onze video's voor meer uitleg
Hulp nodig? Met deze video's word je stap voor stap begeleid.
onze instructieboekjes raadplegen
meer weten?
multimediasysteem
R-LINK 2
mobiel koppelen
controleer of jouw telefoon geschikt is