Dankzij het verzamelen van je persoonsgegevens, is het mogelijk:
- Om een gepersonaliseerde relatie op te bouwen tussen jou en Renault Group. Dankzij deze gepersonaliseerde relatie is het bijvoorbeeld mogelijk om je op de hoogte te houden van de voortgang van je bestellingen in de apps. Tevens kunnen we je zo services aanbieden die specifiek aansluiten bij de door jou aangegeven wensen.
- Om de relatie te versterken door bijvoorbeeld de klantenservice toe te staan je makkelijk te kunnen identificeren. Zo kunnen we je doeltreffende en relevante oplossingen bieden bij problemen.
- Om je de mogelijkheid te bieden om volledig gebruik te maken van de connected services, zoals TomTom of COYOTE Series
Persoonsgegevens worden altijd verzameld voor een specifiek en helder doel. Tevens is het verplicht dat we je voorafgaand aan de verzameling van persoonsgegevens informeren en om je toestemming vragen wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld voor geolokalisatie-gegevens).
Bij het gebruik maken van de Renault-apps of de verbinding van je auto, verzamelt Renault Group meerdere soorten persoonsgegevens, zodat je volledig van de connected services gebruik kunt maken:
- Nominatieve gegevens via je Renaultapp (My Renault), met name om je te kunnen identificeren en toegang te verlenen tot bepaalde diensten. Voorbeeld: je e-mailadres is noodzakelijk voor toegang tot je persoonlijke account in deze apps.
- Gegevens die indirect verband kunnen houden met je identiteit zoals het identificatienummer van je auto (VIN), waarmee je bijvoorbeeld je auto kunt toevoegen aan de virtuele garage in je apps.
- Technische gegevens in verband met je auto zoals de bandendruk of het laadniveau van je batterij als je een elektrische auto hebt, zodat we je bij een afwijking informatie kunnen sturen.
- Gegevens inzake het gebruik van je auto om bijvoorbeeld je ecorijden scores in termen van anticipatie, versnelling of consumptie op te halen.
- Geolokalisatiegegevens die wanneer je bijvoorbeeld onze ingebouwde navigatiesystemen gebruikt, je in staat stellen om je bestemming te bereiken vanaf je huidige positie.
Renault Group verwerkt en beveiligt je gegevens om je toegang te kunnen geven tot al je services.
Om je klantervaring te verbeteren, kunnen deze gegevens gedeeld worden met meerdere onderdelen binnen Renault Group, alsook met bepaalde leveranciers van apps en diensten; daarbij gaan zij een verbintenis aan, met name inzake vertrouwelijkheid. Bijvoorbeeld: voor het gebruik van de navigatiedienst TomTom Traffic is het noodzakelijk dat bepaalde gegevens met je TomTom-leverancier gedeeld worden om de dienst te kunnen laten functioneren.
Bepaalde administraties of overheidsinstanties (toegestane derden) kunnen eveneens van Renault Group eisen om op aanvraag bepaalde gegevens te delen.
Je hebt verschillende rechten betreffende het verwerken van je persoonsgegevens en je kunt hier eenvoudig aanspraak op maken door je identiteit te bewijzen:
- Een recht op informatie: voor de verzameling van je gegevens is vereist dat je hiervan vooraf op de hoogte gesteld wordt.
- Een recht van toegang: Je hebt te allen tijde op verzoek toegang tot de persoonsgegevens die jou betreffen.
- Een recht op correctie: Je hebt het recht om te vragen je persoonsgegevens te corrigeren wanneer blijkt dat ze verkeerd of achterhaald zijn.
- Een recht van verzet: Je kunt je er tegen verzetten dat je gegevens verwerkt worden, mits je hier legitieme redenen voor kunt aandragen.
- Een recht op overdraagbaarheid van gegevens: Je bent gerechtigd om je aan Renault Group verstrekte persoonsgegevens op te vragen en te laten overdragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke in een gestructureerd format.
Tenzij er een wettelijke verplichting bestaat om bepaalde gegevens te bewaren en te archiveren, bewaart Renault Group je gegevens alleen gedurende de beperkte periode die nodig is voor de uitwerking van de diensten.
Ja, je gegevens worden opgeslagen op beveiligde servers. Om de bescherming van je persoonsgegevens te waarborgen voert Renault Group passende veiligheids-en gegevensbeschermingsmaatregelen toe, in lijn met de nieuwste technologieën; zij eist hetzelfde van haar partners.
Wanneer de verwerking van bepaalde gegevens betekent dat zij worden overgedragen, zorgt Renault Group ervoor dat dit gebeurt onder passende omstandigheden om een voldoende mate van bescherming, beveiliging en vertrouwelijkheid te waarborgen.
Je kunt vanuit je voertuig het delen van gegevens rechtstreeks op het scherm van je R-link systeem activeren/deactiveren door in “Instellingen” “Mijn apps”/Mijn diensten” (naargelang de versie) te selecteren, en vervolgens “Privacy”/”Delen van gegevens” (naargelang van de versie) te selecteren.
De deactivering van het delen van gegevens maakt de overdracht van gegevens vanuit je auto inactief. je moet het delen van gegevens opnieuw activeren om opnieuw van de verbonden diensten gebruik te kunnen maken.
1. Doel
Voertuigen van het merk RENAULT kunnen, afhankelijk van het model ende kenmerken, uitgerust zijn met of te koppelen zijn aan verschillende Connected Services waarvan u gebruik kunt maken.
Deze algemene Gebruiksvoorwaarden hebben als doel de levering te regelen van de Connected Services door RENAULT S.A.S.
Er zijn ook Specifieke Voorwaarden van toepassing, die een opsomming geven van de Connected Services waartoe de Klant toegang heeft, inclusief de toepasselijke geldigheidsduur. Bij aflevering van het voertuig ontvangt de klant een gedrukt exemplaar van deze Specifieke Voorwaarden,
welke gedurende de levensduur van het Voertuig daarnaast toegankelijk zijn via My RENAULT, de persoonlijke accountpagina van de Klant.
2. Definities
“Connected Services” zijn de betaalde of gratis digitale diensten waarmee de gebruiker kan profiteren van de functionaliteiten die door RENAULT, in zijn hoedanigheid van fabrikant, of door een derde, worden geleverd en die de ervaring/relatie van de klant met RENAULT en de kwaliteit van de dienstverlening van RENAULT verbeteren.
Deze diensten worden aangeboden via een verbinding tussen de auto en een extern ecosysteem door middel van de in het voertuig aanwezige connectiviteit, of door middel van een abonnement op mobiele communicatie. Zij omvatten commerciële diensten voor gebruik door een bestuurder of passagier, bijvoorbeeld:
Zij omvatten ook interne diensten van RENAULT die bijstand verlenen bij het ontwerpen van voertuigen, om de kwaliteit van het eindproduct te verbeteren, alsmede diensten die moeten worden uitgerold als gevolg van een verplichting ingevolge wet- en regelgeving.Zij worden gebruikt in de auto of via een applicatie op een smartphone of een tablet die in contact staat met de auto of rechtstreeks met de klant, en vereisen dat de klant een contract sluit, dat voor bepaalde of onbepaalde duur kan gelden. In de auto kunnen ze de vorm aannemen van een ingebouwde functionaliteit of van een toepassing die via de schermen aan boord van het voertuig wordt gestart.
“Contract” betekent alle contractuele voorwaarden, bestaande uit de Gebruiksvoorwaarden en de Specifieke Voorwaarden, die samen van toepassing zijn op de Connected Services.
“Klant” betekent de eigenaar van het Voertuig, in zijn/haar hoedanigheidals afnemer van de Connected Services.
“Aangewezen Vestiging” betekent de vestiging die vermeld wordt op de aankoopbon voor het RENAULT voertuig. Dit kan zowel een RENAULT dealerbedrijf zijn, een RENAULT Retail Group vestiging of een RENAULT erkende dealer.
“Easy Link” betekent het Easy Link multimediasysteem dat is ingebouwd in het Voertuig waarmee de Klant vanuit het Voertuig toegang heeft tot de Connected Services.
“Gebruiksvoorwaarden voor Connected Services” (of “Gebruiksvoorwaarden”) betekent deze contractuele voorwaarden tussen de Klant en de Aangewezen Vestiging, waarin de juridische voorwaarden voor de levering van Connected Services zijn opgenomen.
“Google Applicaties” betekent de applicaties ontwikkeld door Google, die gedownload kunnen worden via Google Play in het multimediascherm in voertuigen die zijn uitgerust met een openR link.
“Google built-in” betekent de diensten die door Google zijn ontwikkeld en door RENAULT aan gebruikers ter beschikking worden gesteld via een technisch platform dat door RENAULT is ontwikkeld. Toegang tot Google is afhankelijk van het niveau van de uitrusting van de Voertuigen die zijn voorzien van de openR link.
“Multimediasysteem” betekent de in de auto aanwezige gebruikersmachine interface in de vorm van een scherm dat door de bestuurder kan worden bediend. Dit systeem kan met name de volgende functionaliteiten omvatten:
“My RENAULT” betekent het account van de Klant op de "My RENAULT" website of op de "My RENAULT" mobiele applicatie dat via de App Store en Google Play platforms kan worden gedownload. My RENAULT maakt het mogelijk om het gebruik en het onderhoud van het Voertuig van de Klant te stroomlijnen en te optimaliseren, of om via de mobiele applicatie gebruik te maken van bepaalde Connected Services die op het voertuig geactiveerd zijn.
“openR link” betekent het openR link multimediasysteem dat in het Voertuig is ingebouwd en waarmee de Klant vanuit het Voertuig toegang kan krijgen tot de Connected Services.
“Persoonsgegevens” betekent alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon.
“RENAULT” betekent de Franse rechtspersoon RENAULT S.A.S., geregistreerd onder nummer B 780 129 987 met hoofdkantoor te 13-15 Quai Le Gallo – 92100 Boulogne Billancourt – Frankrijk, die de door de Aangewezen Vestiging verkochte Voertuigen ontwerpt, ontwikkelt en produceert.
“R-LINK” betekent het R-LINK multimediasysteem dat is ingebouwd in het Voertuig en waarmee de Klant toegang heeft tot de Connected Services vanuit het Voertuig.
“Specifieke Voorwaarden” betekent de contractuele afspraken tussen de Klant en de Aangewezen Vestiging als aanvulling op de Gebruiksvoorwaarden en waarin de uitputtende lijst en duur van de Connected Services die in het Voertuig van de Klant zijn geïnstalleerd, in nader detail worden omschreven.
“Voorwaarden van Derden” betekent de contractuele voorwaarden die zijn overeengekomen tussen (i) de Klant en (ii) de ontwikkelaar van een commerciële dienst, een onboard applicatie, een Google Applicatie of een Google Dienst, die de voorwaarden voor het gebruik daarvan regelen.
“Voertuig(en)” betekent de RENAULT voertuigen die zijn uitgerust met Connected Services zonder een Multimediasysteem of ondersteund door een R-LINK, Easy Link of openR link Multimediasysteem, afhankelijk van de voertuiggeneratie, zoals vermeld in de brochure of de gebruikershandleiding.
3. Verlenen van de Connected Services
De Connected Services zijn, afhankelijk van het model en de kenmerken van het Voertuig, inbegrepen in de aankoopprijs van het Voertuig (“standaard diensten”) of optioneel verkrijgbaar.
3.1. Standaard diensten
Voor zover de Connected Services standaard deel uitmaken van het Voertuig, zijn deze inbegrepen in de totale koopprijs van het Voertuig.
3.2 Optionele diensten
Alle optioneel aangeboden Connected Services zijn zowel verkrijgbaar bij de Aangewezen Vestiging en/of bij een online verkoopplatform, zowel op het moment van aanschaf van het Voertuig als tijdens de verdere levensduur van het Voertuig, onder voorbehoud van wijzigingen in de
aangeboden Connected Services.
3.3 Specifiek geval van Connected Services aangeboden door Derden
Het is duidelijk dat ten aanzien van de afname van door derden ontwikkelde Connected Services RENAULT uitsluitend optreedt als tussenpersoon.
Bij afname van Connected Services van derden kan vereist zijn dat de Klant de algemene voorwaarden van de ontwikkelaar aanvaardt, die de Klant worden voorgelegd op het moment waarop voor het eerst gebruik wordt gemaakt van de Connected Service.
4. Prijzen en betalingsvoorwaarden
4.1 De prijs voor Connected Services die als standaard bij een Voertuig worden geleverd, is inbegrepen in de aankoopprijs van het Voertuig.
4.2 Voor optionele Connected Services moet worden betaald op het moment van aankoop van die optionele diensten.
5. Activering en evolutie van de Connected Services
Om te kunnen functioneren dienen de Connected Services te zijn verbonden met het mobiele netwerk van het Voertuig.
Alle Voertuigen die zijn voorzien van Connected Services worden afgeleverd met een verbindingsmodule waarmee toegang wordt geboden tot de verbonden functionaliteiten.
Afhankelijk van de generatie en het model beschikken Voertuigen, bij het verlaten van de fabriek of bij aflevering, over verbindingsmogelijkheden om de werking van bepaalde interne diensten van RENAULT te waarborgen.
Voor de installatie van commerciële diensten is het noodzakelijk deze via een specifieke activeringsprocedure te activeren in het Voertuig.
5.1 Activeringsproces
De procedure voor het activeren van de diensten is afhankelijk van het type Multimediasysteem dat in het Voertuig is ingebouwd.
5.1.1 Activeringsproces: R-LINK
Het systeem wordt geactiveerd via het multimediascherm in het Voertuig.
5.1.2 Activeringsproces: Easy Link
Het systeem wordt geactiveerd via het multimediascherm in het Voertuig.
Indien het is mislukt de Connected Services te activeren vóór aflevering of op het moment van aflevering, behoudt RENAULT zich het recht voor de Connected Services na aflevering op afstand te activeren.
5.1.3 Activeringsproces: openR link
Het systeem wordt via het multimediascherm in het Voertuig geactiveerd. Het systeem wordt geactiveerd vóór aflevering van het Voertuig of op het moment van overhandiging van het Voertuig aan de Klant.
Indien het is mislukt de Connected Services te activeren op het moment van aflevering, behoudt RENAULT zich het recht voor de Services na aflevering automatisch te activeren.
Indien de configuratie van het Voertuig dit toelaat, is voor de toegang tot Google services authenticatie vereist bij de verschillende betrokken RENAULT partners.
Om gebruik te kunnen maken van alle ingebouwde Google-functionaliteiten (Google Maps, Google Assistant en Google Play), dient de Klant de gegevens van zijn/haar Google Account in te voeren. Voor het aanmaken van een Google Account dienen de instructies op www.google.nl te worden gevolgd. Hierop zijn de voorwaarden van Google van toepassing. Om onmiddellijk toegang te krijgen tot de functionaliteiten van alle Connected Services wordt de Klant aangeraden om voorafgaand aan de levering van het Voertuig een Google Account aan te maken.
Er moet een specifiek account worden aangemaakt bij de mobiele netwerkprovider Orange om gebruik te kunnen maken van de applicaties die worden aangeboden via Google Play. Om onmiddellijk toegang te krijgen tot de functionaliteiten van alle Connected Services wordt het de Klant aangeraden om voorafgaand aan de levering van het Voertuig een Orange-account aan te maken.
De Klant kan een account aanmaken bij Orange door middel van de procedure beschreven op https://internetonthemove.orange-business.com/renault/#/subscribe waartoe de Klant toegang heeft via zijn/haar My RENAULT-account of die wordt aangegeven in een document dat bij bestelling van het Voertuig wordt verstrekt.
Naast het feit dat de Klant gebruik kan maken van de voornoemde diensten, kan de Klant door het aanmaken van een Orange-account ook zijn/haar dagelijks internetgebruik volgen en desgewenst een data abonnement afsluiten bij Orange na afloop van de aan het einde van de gratis periode, in overeenstemming met de bepalingen van de Specifieke Voorwaarden.
5.1.4 Activeringsproces voor Voertuigen zonder Multimediasysteem
De Klant kan het activeringsproces uitvoeren vanaf zijn/haar mobiele telefoon, met gebruik van de My RENAULT applicatie.
5.2 Gevolgen van activering: toegang tot de Connected Services
De Connected Services zijn uitsluitend of gelijktijdig toegankelijk via My RENAULT of via het in het Voertuig geïnstalleerde Multimediasysteem.
Voor Connected Services die toegankelijk zijn via My RENAULT, is het volgende vereist om toegang te kunnen krijgen tot de betreffende Connected Services:
Om ervoor te zorgen dat de Connected Services correct werken, dient de Klant deze te gebruiken in overeenstemming met de voorwaarden opgenomen in artikel 8.1 hieronder en uitsluitend in het hieronder in artikel 7 omschreven dekkingsgebied.
5.3 Updates voor het Multimediasysteem en evolutie van de Connected Services
5.3.1 Updates voor het Multimediasysteem
Afhankelijk van het betreffende Multimediasysteem kunnen van tijd tot tijd updates worden geïnstalleerd om eventuele onvolkomenheden te verhelpen of om te voldoen aan nieuwe vereisten op grond van wet- of regelgeving.
Indien noodzakelijk, worden deze geïnstalleerd nadat de Klant daarvan in kennis is gesteld en in overeenstemming met het proces omschreven in de gebruikershandleiding van het Voertuig. RENAULT behoudt zich het recht voor de installatie van updates van het Multimediasysteem te beëindigen in de volgende gevallen:
Als gevolg van het niet langer installeren van updates na bovenstaande perioden is het mogelijk dat bepaalde Connected Services niet langer (volledig) werken.
5.3.2 Evolutie van de Connected Services
De Klant wordt erop gewezen dat het gezien de
elektronische aard van de Connected Services van tijd tot tijd wijzigingen
kunnen worden aangebracht, met name (i) om een of meer aanvullende
functionaliteiten aan te bieden, (ii) om te voldoen aan wettelijk of andere
voorschriften of (iii) om onvolkomenheden te verhelpen die zich van tijd tot tijd kunnen voordoen.
Updates worden indien nodig geheel naar eigen inzicht van RENAULT uitgevoerd.
6. Duur van de Connected Services
Afhankelijk van het model en de kenmerken van het Voertuig, zullen de Connected Services toegankelijk zijn voor de duur bepaald in het Contract, met inachtneming van de hierna vermelde bepalingen ten aanzien van opzegging, beëindiging of opschorting van toegang tot de Connected Services:
6.1. Initiële duur
Behalve in uitzonderlijke gevallen, gaat de looptijd van de Connected Services in op de datum van levering van het Voertuig.
Zij worden verleend:
De Klant kan de ingangsdatum van de ConnectedServices te allen tijde controleren via zijn/haar My RENAULT-account.
6.2 Verlengingsduur
Wanneer de looptijd van de Connected Services verstrijkt, ontvangt de Klant hiervan bericht waarin hij/zij op de hoogte wordt gebracht van het aflopen van de dienst en van de voorwaarden voor verlenging.
Voor zover van toepassing worden de Connected Services verlengd door de verlenging daarvan bij een dealerbedrijf of op het daarvoor bestemde online platform, voor een termijn die afhankelijk is van de betreffende Connected Service en die kan verschillen van de initiële termijn.
7. Geografische dekking van het Connected Services-pakket en van afzonderlijke Connected Services
De functionele Connected Services zijn die van het land waarin het pakket is aangeschaft.
Na activering zijn de Connected Services uitsluitend toegankelijk binnen het specifiek op elke Connected Service toepasselijke dekkingsgebied. Echter kan dit gebied, naast het land waarin het Connected Service-pakket is aangeschaft, zich uitstrekken tot een of meer andere landen
8. Verplichtingen Klant
8.1 Gebruik van de Connected Services
De Klant verbindt zich ertoe om, zowel namens zichzelf als namens alle andere gebruikers van zijn/haar Voertuig:
De Klant is volledig aansprakelijk voor het gebruik van de Connected Services en voor elk gebruik dat wordt gemaakt van de gegevens en informatie die via de Connected Services worden verkregen.
8.2 Verplichting tot informeren van alle gebruikers van het Voertuig
De Klant erkent dat hij/zij de plicht heeft om de andere
gebruikers van zijn/haar Voertuig te informeren over de in deze
Gebruiksvoorwaarden opgenomen rechten en verplichtingen, met name die welke voortvloeien uit de bepalingen ten aanzien van de bescherming van persoonsgegevens, waarop de Klant rechtstreeks van op de hoogte is gebracht via artikel 12 hieronder, alsmede van de voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op de door derden aangeboden Connected Services.
In het bijzonder verbindt de Klant zich ertoe om
alle gebruikers van zijn/haar Voertuig te informeren over de mogelijkheid dat het delen van gegevens in het Voertuig kan worden gedeactiveerd.
8.3 Verplichtingen bij verkoop van het Voertuig
Ter bescherming van zijn/haar persoonsgegevens en
die van de koper van het Voertuig verbindt de Klant verbindt zich ertoe om:
Zodra de desynchronisatie is uitgevoerd kan de Klant, indien hij/zij dit wenst, contact opnemen met de afdeling Klantenrelaties om bevestiging te krijgen dat de desynchronisatie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
9. Beperkingen ten aanzien van de Connected Services - Aansprakelijkheid
9.1 Geografische beperking
Zelfs indien de Connected Services technische beschikbaar zijn, zullen ze uitsluitend toegankelijk zijn wanneer het Voertuig zich bevindt in het relevante geografische dekkingsgebied van de geïntegreerde verbindingsmodule van het Voertuig.
9.2 Technische beperking
Binnen de grenzen van de toepasselijke wet- en regelgeving geven RENAULT, haar dochtervennootschappen en de leden van het verkoopnetwerk van RENAULT geen enkele expliciete of impliciete garantie ten aanzien van de snelheid en/of prestaties van de Connected Services.
In het bijzonder kan, binnen het dekkingsgebied, de toegang tot de online verbonden Connected Services om technische redenen tijdelijk of periodiek worden opgeschort of onderbroken.
Ingeval van gebrekkig functioneren van de Connected Services, kan de Klant de informatie raadplegen die toegankelijk is via de website renault.nl of via My Renault. Indien het probleem aanhoudt, kan de Klant via de klantenservice assistentie krijgen.
Indien de eerstelijns klantenservice niet in staat is het probleem te verhelpen, zullen de technische teams alles in het werk stellen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
9.3. Aansprakelijkheid
RENAULT, haar dochtervennootschappen en de leden van het verkoopnetwerk van RENAULT nemen alle voorzorgsmaatregelen,
overeenkomstig de best practices in de sector, om ervoor te zorgen dat
de Connected Services naar behoren functioneren, maar kunnen niet garanderen dat deze te allen tijde vrij van fouten en afwijkingen zijn of immuun zijn voor hacks of besmettingen, met name virussen, die kunnen leiden tot gebrekkig functioneren, storingen, onderbrekingen of verlies van gegevens of informatie.
RENAULT, haar dochtervennootschappen en de leden
van het verkoopnetwerk van RENAULT zijn in geen geval aansprakelijk:
10. Gebrekkig functioneren van de Connected Services
Indien de Klant vanwege technische redenen niet in staat is de Connected Services te gebruiken, dan dient hij/zij contact op te nemen met de Aangewezen Vestiging en/of de afdeling Klantenrelaties, die het probleem zullen onderzoeken om deze te verhelpen.
11. Bescherming van persoonsgegevens
De persoonsgegevens van de Klant worden verzameld en verwerkt door RENAULT S.A.S., in haar hoedanigheid als verwerkingsverantwoordelijke, voor de doeleinden van deze contractuele relatie en met name om ervoor te zorgen dat de Klant kan profiteren van de Connected Services, om die Connected Services en het Voertuig te onderhouden en om de rijervaring van de Klant te verbeteren.
De Klant beschikt op grond van de toepasselijke regelgeving over rechten die zijn verbonden aan de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens. De Klant kan RENAULT verzoeken om inzage in de persoonsgegevens die RENAULT van hem/haar bezit en om deze te controleren, onjuiste gegevens te corrigeren, hem/haar betreffende gegevens te wissen en een afschrift te ontvangen van zijn/haar gegevens voor hergebruik. De Klant kan verder te allen tijde bezwaar maken tegen het gebruik van bepaalde gegevens en zijn/haar toestemming voor het gebruik van zijn/haar gegevens intrekken.
Deze rechten kunnen uitsluitend worden uitgeoefend door
rechtstreeks contact op te nemen met RENAULT:
Indien RENAULT niet reageert of geen bevredigend antwoord
geeft, kan de Klant een klacht indienen bij de betreffende nationale toezichthouder: in Nederland, de Autoriteit
Persoonsgegevens.
Afhankelijk van hun kenmerken, zijn Voertuigen uitgerust
met verschillende beheersystemen voor het delen van persoonsgegevens:
De Klant, of een andere bestuurder van het Voertuig, kan te allen tijde het gebruik van persoonsgegevens in verband met het gebruik van
het Voertuig (bijvoorbeeld geolocatiegegevens) toestaan of opschorten ten aanzien van:
De Klant wordt erop gewezen dat het functioneren van bepaalde Connected Services niet afhankelijk is van de toestemming die wordt gegeven wanneer de Klant zich in het Voertuig bevindt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de dienst voor noodoproepen. In dat geval worden de door het gebruik van het Voertuig gegenereerde persoonsgegevens door RENAULT, haar partners en de eigenaren en beheerders van het Voertuig gebruikt om te waarborgen dat de Connected Services naar behoren functioneren.
Zie voor meer informatie het beleid van RENAULT inzake de bescherming van persoonsgegevens, welke toegankelijk is via de website renault.nl of via My Renault, waarvan aan de Klant op diens schriftelijk verzoek een exemplaar kan worden verstrekt.
De Klant wordt erop gewezen dat bepaalde Connected Services afhankelijk zijn van de verwerking van persoonsgegevens, zoals kaartgegevens, door derden zoals Google, Apple, Orange, etc. Indien de Klant gebruik maakt van de diensten en applicaties van deze derden, wordt hem/haar aangeraden het beleid van deze partijen inzake de bescherming van persoonsgegevens te raadplegen.
12. Beveiliging
De technische informatie van de in het Voertuig ingebouwde systemen en de in de Connected Services wordt geanalyseerd met gebruik van mechanismen voor het opsporen van cyberbeveiligingsincidenten.
Een cyberbeveiligingsincident wordt gedefinieerd als een gebeurtenis die de beschikbaarheid, vertrouwelijkheid of de integriteit aantast van de Voertuiginformatie, van de systemen in en buiten het Voertuig, de gegevens en/of de Connected Services. Dit omvat onder meer (maar is niet beperkt tot):
RENAULT zorgt ervoor dat haar kennis van mogelijke bedreigingen up-to-date wordt gehouden. Aangezien deze bedreigingen echter voortdurend aan veranderingen onderhevig zijn, kan RENAULT niet garanderen dat alle ongewenste gebeurtenissen die een cyberbeveiligingsincident kunnen veroorzaken te allen tijde worden opgemerkt.
In het geval van een dreigend cyberbeveiligingsincident behoudt RENAULT
zich het recht voor om:
Indien handelingen van de Klant vereist zijn om de gevolgen van een bevestigd cyberbeveiligingsincident te beperken, is RENAULT niet aansprakelijk wanneer de Klant de door RENAULT verstrekte instructies niet tijdig opvolgt. In bepaalde gevallen kan zelfs aansprakelijkheid voor de Klant ontstaan, met name indien sprake is van een ongeval.
13. Kennisgevingen
Er kunnen periodiek kennisgevingen worden verstrekt ten aanzien van de werking van bepaalde Connected Services.
14. Intellectuele eigendom
De software, interfaces en inhoud, van welke aarde dan ook (afbeeldingen, audio, video, databanken, etc.), van de Connected Services zijn eigendom van RENAULT of eigendom van externe ontwikkelaars.
Ze worden beschermd door intellectuele- en/of industriële eigendomsrechten, zodat dat een Klant bij het onrechtmatig gebruik daarvan civiel- en/of strafrechtelijk aansprakelijk is op grond van inbreuk op intellectuele eigendomsrechten.
De Klant erkent dat hij/zij geen intellectueel of industrieel eigendomsrecht bezit op enig deel van de Connected Services, of op enig deel van de inhoud van de Connected Services.
De Klant is uitsluitend gerechtigd om de Connected Services te gebruiken voor persoonlijke, niet-commerciële doeleinden, onder een niet exclusieve,
niet-overdraagbare licentie voor zover strikt noodzakelijk voor dit gebruik.
Het is de Klant niet toegestaan om de Connected Services geheel of gedeeltelijk te kopiëren, aan te passen, te digitaliseren, te reproduceren, te distribueren, te verspreiden, te circuleren, in sublicentie te geven, te verkopen, te verhuren, te wijzigen, te publiceren, over te dragen of afgeleide werken te maken op basis van (een deel van) de Connected Services.
De Klant erkent verder dat hij/zij de beveiligingsmaatregelen van de Connected Services niet mag omzeilen, verwijderen, opheffen of wijzigen en dat hij/zij in geen enkele omstandigheid het recht heeft om copyrightvermeldingen van de Connected Services te verwijderen.
15. Overmacht
De Connected Serices kunnen worden onderbroken in geval van overmacht, zoals een gedeeltelijke of totale storing als gevolg van een verstoring of onderbreking van de communicatiemiddelen van telecommunicatiebedrijven, of in het geval van een bevel van overheden waarbij een totale of gedeeltelijke opschorting wordt opgelegd aan de mobiele operator die noodzakelijk is voor de werking van de Diensten.
16. Toepasselijk recht / Geschillen
16.1 Op deze Gebruiksvoorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van
toepassing. Deze rechtskeuze laat de consumentenbescherming die u
geniet in het land van uw woonplaats, als dit niet Nederland is en indien u
handelt als consument, onverlet.
16.2 In geval van een geschil tussen de Klant en de Aangewezen Vestiging of RENAULT worden in eerste instantie door partijen zich inspannen om een minnelijke oplossing te vinden (de Klant zal een schriftelijke klacht indienen bij de afdeling Klantenrelaties van de fabrikant of van de Aangewezen Vestiging).
Indien de Klant woonachtig is in de Europese Unie heeft hij/zij de mogelijkheid om, met name ook in geval van klachten in verband met online aankopen, gebruik te maken van het online platform voor geschilbeslechting voor diensten die worden geleverd door ondernemingen in de Europese Unie (European Online Dispute Resolution (ODR) Platform), dat door de Europese Commissie beschikbaar wordt gesteld aan alle Europese consumenten via de volgende URL: https://ec.europa.eu/consumers/odr
16.3 In geval van een geschil ten aanzien van de uitvoering van dit Contract:
Het delen van data via Car Connect
Car Connect is een applicatie ontwikkeld door Renault Group om gegevens van jouw voertuig naar de servers van Renault te uploaden.
Deze gegevens bevatten geen persoonlijke informatie en stellen ons niet in staat om jouw voertuig te identificeren.
Ze worden door Renault Group gedeeld met haar partners voor statistische doeleinden om jouw algehele mobiliteitservaring en de producten en diensten van Renault Group te verbeteren.
Je bent vrij om het delen van gegevens te deactiveren vanuit de R-Link 2 multimedia-interface.
Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088-3035333 of via het contact formulier.
De gegevens afkomstig van jouw verbonden voertuig en over jouw rechten zijn beschikbaar op onze pagina over bescherming van persoonsgegeven.
Meer weten?