De autosport in onze geschiedenis

De uitdaging heeft ons altijd gemotiveerd om naar iets nieuws te zoeken. Sinds de tijd van Louis Renault heeft competitief rijden echt een stempel gedrukt op onze geschiedenis en cultuur.

van Renault type A tot Renault Megane R.S.

onze eerste sportieve mijlpalen

Renault Sport - Onze geschiedenis

de begindagen

Al heel vroeg raakte Louis Renault doordrongen van het belang van sportieve prestaties voor de ontwikkeling van het merkimago. Op 24 december 1898 bewees hij de superioriteit van zijn eerste grote innovatie: de directe aandrijving. Zijn Type A-voiturette was de eerste die de Rue Lepic in Montmartre op kon rijden.

 

Na dit succes begon Renault zijn deelname aan de autosport en won hij een aantal keren de Grand Prix. Renault type K, uitgerust met de eerste motor ontworpen door Renault, viel op tussen de andere auto's tijdens de rally Paris-Vienna in 1902. De Eerste Wereldoorlog betekende het einde van de autoraces in Europa, maar Renault heeft zich niet lang afzijdig gehouden van de autosport. In de jaren 1920 maakte Renault zijn reputatie waar met de indrukwekkende Renault 40CV. Dit model werd beroemd doordat het in 1925 de Rally van Monte Carlo won en ervoor zorgde dat vele ronderecords sneuvelden.

Renault Sport - Renault Gordini op het circuit

De komst van Gordini

In 1958 benoemde Renault de Italiaanse bouwer Amedeo Gordini tot hoofd van de autosportdivisie. Dit vormde de aanzet tot de legendarische Renault 8 Gordini. Het model stond voor een hele generatie coureurs symbool voor succes. De enorme populariteit leidde in 1966 tot de Renault 8 Gordini Cup, de eerste eenmalige raceserie.

 

In juli 1970 leidde de lancering van de Renault 12 Gordini tot 'G Day', een bijeenkomst van Gordini-eigenaars op het Paul Ricard Circuit. Vandaag de dag leeft dit evenement voort in de World Series by Renault. Tegelijkertijd maakte Formula Renault zijn debuut met de eerste auto's die waren uitgerust met de Renault 12 Gordini-motor. Frankrijk was gastland voor het eerste Formule Renault-kampioenschap in 1971

Renault Sport - Alpine A110

overname door Alpine

In 1973 kreeg Renault een meerderheidsbelang in Alpine, een kleine Franse onderneming die was opgericht door Jean Rédélé en waarmee het merk al vele jaren banden onderhield. 1973 bleek een goed jaar voor het merk, toen de Alpine A110 "Berlinette" het eerste wereldkampioenschap rally won.

Renault en eersteklas competitie

onze Formule 1-geschiedenis

Renault F1

onze eerste stappen op het gebied van Formule 1

Onze geschiedenis in de autosport begon met de komst van Amedeo Gordini, bekend vanwege zijn Grand Prix-auto's. Renault bouwde de fabriek in Viry‑Châtillon, zodat hij een plek had voor al zijn nieuwe ontwerpen. Dankzij Gordini concentreerde Renault zich eerst op een V6 2,0 l motor, die in januari 1973 aan het publiek werd onthuld. Die bleek zijn mannetje goed te staan in het beroemde Europese Kampioenschap voor tweeliter-sportwagens. Na dit succes nam Renault deel aan het FIA World Sports Car Championship en werd een turboversie van de motor ontwikkeld. 

 

Renault Sport Sport is officieel opgericht in 1976 toen er een competitieprogramma voor eenzitters is opgericht: Formula 2, Sport Le Mans en vervolgens Formula 1 in 1977. Renault begon als een team in Formule 1. Terwijl de concurrenten motoren met atmosferische druk gebruikten, bracht Renault een V6 met turbocompressor in stelling. In diezelfde tijd, in 1978, wonnen Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud de 24 uur van Le Mans in hun Alpine-Renault A442B, aangedreven door de V6-turbomotor van Renault. Het merk met de diamant behaalde zijn eerste Formule 1-overwinning tijdens de Franse Grand Prix van 1979, met Jean-Pierre Jabouille aan het stuur van een RS11. 

 

In het begin van de jaren 80 had Renault al 15 Grand Prix gewonnen en werden ze tweede in de World Championship van 1983 dankzij Alain Prost. Uiteindelijk zijn ze tegen het eind van het seizoen van 1985 uit de competitie gestapt. 

Renault Sport Formule 1 pitstop

de comeback

In 2001 keerde Renault terug naar Formule 1 nadat het het Benetton-team had overgenomen. De naam werd in 2002 vervolgens officieel veranderd in Renault F1 Team.

 

Het Renault F1 Team bloeide tegelijk op met Fernando Alonso, die in 2005 en in 2006 twee keer op rij de titel World Driver op zijn naam schreef. Het nieuwe team won in diezelfde periode ook nog twee constructeurstitels.

 

In 2011 wilde Renault zich richten op zijn activiteiten als motorproducent voor andere teams. Renault F1 Team werd verkocht aan Genni Capital. Zo hielpen motoren van Renault het Red Bull Racing team naar de overwinning in World Championships met vier constructeurstitels tussen 2010 en 2013. Sebastian Vettel ging de boeken in als jongste viervoudig wereldkampioen in de geschiedenis van de Formule 1.

Renault Sport - Formule 1-auto, R.S. 19

2019, de bloeiperiode van Renault

Nadat we ons opnieuw hadden gevestigd als officiële fabrikant voor Formule 1, bouwden we een sterke reputatie op met een aantal glansrijke overwinningen en uitstekende prestaties.

 

Om de meest hypermoderne technologie te bieden, zowel op het circuit als op de weg, hebben we samengewerkt met onze Renault F1-teams en hebben we onze expertise op het gebied van autosport en elektrisch rijden gebruikt voor de ontwikkeling van een innovatieve en exclusieve hybride technologie: Renault E-TECH.  

Alt Image C29

een nieuwe identiteit

In 2021 voegden Alpine Cars, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing zich samen onder de naam Alpine als een merk dat zich toewijdt aan innovatieve, authentieke en exclusieve Renault Group-auto's voor autosport. Het merk Alpine stond al bekend om zijn onuitputtelijke kracht tijdens races en rally's en onthulde in 2020 zijn nieuwe identiteit: Alpine F1 Team.

 

Met onze Renault E-TECH hybrid-technologie zijn we als exclusieve motorfabrikant volledig toegewijd aan het team, dat profiteert van onze vindingrijkheid en unieke expertise op het gebied van hybride aandrijvingen.