Utrecht energized

Wereldprimeur in bidirectioneel laden

Renault Utrecht Energized - Renault 5 opladen

duurzame mobiliteit

Utrecht is de eerste stad in Europa met een grootschalige deelautoservice die stroom teruggeeft aan het energienet. De Renault 5 E-Tech electric speelt daarin een sleutelrol als rijdende batterij waardoor energietransitie en duurzame mobiliteit samenkomen.

Bidirectioneel laden, V2G-technologie en elektrische deelauto's

Renault Group

De deelauto’s van Renault, uitgerust met de V2G-technologie van Mobilize, stelt gebruikers in staat om de voertuigen op te laden met schone energie en deze weer terug te leveren aan het net bij een hoge elektriciteitsvraag.

We Drive Solar

We Drive Solar, een internationale leider in slim opladen, levert daarvoor zijn geavanceerde laadoplossingen: bidirectionele openbare AC-laders, die de V2G-technologie van Mobilize in de Renault 5 E-Tech electric ondersteunen.

MyWheels

De 500 Renault E-Tech electric modellen worden beheerd door MyWheels, het grootste autodeelbedrijf in Nederland. Met dit initiatief zet MyWheels een nieuwe standaard voor autodeeldiensten door mobiliteits- en energieoplossingen te combineren.

Renault Utrecht Energized - Renault 5

bidirectioneel laden: de techniek

De Renault 5 E-Tech electric is als eerste elektrische model voorzien van de bidirectionele V2G-technologie. De innovatieve architectuur integreert hardware en software die nodig is om de elektrische stromen te beheren. Behalve dat de V2G-technologie het mogelijk maakt om elektriciteit terug te leveren aan het net, kan de bidirectionele lader ook worden gebruikt om elektrische apparaten te voeden dankzij V2L (Vehicle-to-Load). Met een speciale, door Renault ontworpen adapter die wordt aangesloten op de laadpoort levert de auto dezelfde energie als een 220V-stopcontact. Handig voor bijvoorbeeld een elektrische barbecue op de camping of om met een stofzuiger het interieur schoon te maken.

Renault Utrecht Energized - Renault 5

energie managementsysteem (EMS)

De waarde van een ecosysteem zit in de mate waarin de onderdelen van het systeem met elkaar samenwerken en ‘slim’ kunnen worden aangestuurd door middel van software, zoals een energie managementsysteem (EMS). Cruciaal hierin is de bemetering van de verschillende energie assets (dit zijn bijvoorbeeld de zonnepanelen, laadpalen of een energieopslagsysteem). Want alleen als je weet welke energie erin en eruit gaat, kan je de juiste beslissingen maken qua aansturing. Het Nederlandse bedrijf Koolen Industries heeft de afgelopen jaren samen met We Drive Solar aanzienlijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van geavanceerde laadtechnologieën, waaronder bidirectioneel laden met een EMS. Dat leidde tot de Solar City openbare laadpaal van We Drive Solar, die nu in Utrecht een rol speelt in het grootste bidirectionele laadproject van de wereld.

Renault Utrecht Energized - Renault 5

V2G-technologie voor elektrische modellen

De Renault 5 E-Tech electric is nu beschikbaar met V2G-technologie voor het Utrecht energized project, maar ook andere modellen zoals de Renault 4 E-Tech electric, de Renault Megane E-Tech electric en de Renault Scenic E-Tech electric krijgen deze technologie. In de toekomst wil Renault de technologie ook bruikbaar maken om de elektrische modellen in te zetten in het thuisnet van de gebruikers. Zodat die de energie van de zonnepanelen kunnen opslaan in de autobatterij om die op ander moment te benutten voor elektrische apparaten in huis. Ideaal als straks de salderingsregeling verdwijnt.

ontdek meer over duurzame mobiliteit

Austral instappen

energietransitie en duurzame mobiliteit

De duurzame overstap naar elektrische mobiliteit is belangrijk voor de energietransitie, tegelijkertijd zorgt het opladen van elektrsiche auto’s voor een piek aan vraag op het net. Een grote elektrische auto die wordt opgeladen kan dezelfde belasting geven als een paar huishoudens tegelijk. Hoe meer elektrische auto’s er komen, hoe zwaarder het net wordt belast. Dit betekent dat netbeheerders hun elektriciteitsnetten moeten verzwaren, wat leidt tot maatschappelijke kosten.

pieken slim opvangen

De meeste laadpieken ontstaan op doordeweekse avonden, wanneer mensen thuiskomen en hun elektrische auto aan de lader hangen, koken, wassen of andere apparaten gebruiken. De wetenschappers van het Copernicus Instituut voor duurzame ontwikkeling van de Universiteit Utrecht onderzochten of de overgang naar elektrische deelauto’s invloed heeft op de elektriciteitspieken die het opladen van de auto’s veroorzaakt. De onderzoekers gebruikten hierbij laaddata van de elektrische deelauto’s van MyWheels.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de elektriciteitspiek van het opladen van elektrische auto’s met meer dan de helft afneemt wanneer een groot deel van de bewoners overstapt op een deelauto van MyWheels. Mensen met een deelautoabonnement worden namelijk sneller gestimuleerd om andere manieren van transport te gebruiken en leggen minder kilometers af per auto. Bovendien worden deelauto’s minder snel voor woon-werkverkeer gebruikt, waardoor er minder auto’s tegelijkertijd opladen wanneer mensen thuiskomen van werk.

een project met toekomst

Utrecht energized laat zien hoe elektrische mobiliteit niet alleen duurzamer kan, maar ook slimmer. Met 500 rijdende batterijen op de weg bouwen we samen aan een toekomst waarin auto’s meer doen dan rijden. Ze helpen een stad vooruit en dit is pas het begin.

verder met Renault en duurzame mobiliteit