Lees de belangrijkste informatie over de overheidssubsidie voor elektrische auto's in 2023. Elektrisch rijden met Renault wordt zo wel heel aantrekkelijk.
subsidie aanvragen elektrische auto 2023
In 2023 is het subsidiebedrag voor een nieuwe auto € 2.950,-.
Kijk op rvo.nl/subsidies-financiering/sepp voor meer informatie over overheidssubsidie.
Maak gebruik van Renault Taxatietool en ontvang in 4 korte stappen een aantrekkelijk inruilvoorstel.
Renault Megane E-Tech 100% electric evolution
Deze rijk uitgeruste evolution uitvoering is inclusief:
* De fiscale waarde van de evolution uitvoering bedraagt € 44.990,- inclusief de genoemde opties en metaallak en valt hiermee binnen de subsidiegrens.
Renault heeft 3 modellen die voldoen aan de voorwaarden van de overheidssubsidie elektrische auto 2023.
stap 1: kies een model
stap 2: voer je kenteken in
stap 3: kies een dealer
stap 4: vul je gegevens in
Op de site www.rvo.nl/sepp vind je alle voorwaarden terug en een overzichtelijk stappenplan om te zien of je in aanmerking komt voor de subsidie.
Op een nieuwe elektrische auto met een oorspronkelijke catalogusprijs (fiscale waarde) die niet lager is dan € 12.000,- en niet hoger dan € 45.000,-.
De elektrische personenauto heeft een actieradius van minimaal 120 km WLTP.
En verder: de auto dient als elektrische auto geproduceerd te zijn, mag niet omgebouwd zijn tot elektrische auto.
Dankzij de subsidie kun je straks voordelig instappen in een nieuwe Renault Zoe E-Tech 100% electric of Renault Twingo E-Tech 100% Electric. Je kunt ook kiezen voor de nieuwe Renault Megane E-Tech 100% Electric. Veel versies van deze modellen vallen qua aanschafprijs en WLTP bereik binnen de voorwaarden van de subsidieregeling.
De Renault Twizy E-Tech 100% electric wordt gerekend tot een Quadricycle en komt niet in aanmerking voor de overheidssubsidie.
In 2023 is het bedrag bij aanschaf van een nieuwe elektrische personenauto € 2.950,-
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. De gekochte elektrische personenauto moet 3 jaar onafgebroken op jouw naam blijven staan, anders moet je de subsidie naar rato terugbetalen.
Voor een indicatie van de beschikbare subsidie kun je kijken op: www.rvo.nl/sepp.
Bij private lease ontvangt men in een periode van 4 jaar in maandelijkse termijnen de subsidie op bankrekening van de subsidie-aanvrager.
Er wordt geen voorschot uitbetaald. Bij private lease dient de elektrische auto 4 jaar onafgebroken op jouw naam te blijven staan, anders stopt de maandelijkse uitbetaling van de subsidie. De lease-overeenkomst moet worden afgesloten met een leasemaatschappij die het Keurmerk Private Lease voert.
> Ontdek het Private Lease-maandbedrag van de Renault Zoe E-tech 100% electric
> Ontdek het Private Lease-maandbedrag van de Renault Twingo E-Tech 100% Electric
Voor een indicatie van de beschikbare subsidie kun je kijken op: www.rvo.nl/sepp.
Je kunt vanaf 10 januari 2023 9:00 uur subsidie aanvragen.
Aanvragen gaat via: www.rvo.nl/sepp.
De datum van ondertekening van de koop- of private leaseovereenkomst is bepalend voor het kunnen aanvragen van subsidie. Alleen overeenkomsten gesloten met een datum op of na 1 januari 2023 komen in aanmerking voor subsidie.
Zonder koopovereenkomst kun je geen aanvraag voor subsidie indienen. Voor het invullen van de aanvraag heb je een DigiD nodig. Kijk op www.rvo.nl/sepp om te zien welke gegevens er verder noodzakelijk zijn om je aanvraag compleet te maken. Aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst, zorg dus dat je jouw aanvraag zo snel mogelijk indient.
De regeling vanuit de overheid is uitsluitend bestemd voor particulieren (geen ondernemers). Als particulier kun je eenmalig gebruik maken van de subsidieregeling bij aanschaf of private lease, mits je voldoet aan alle voorwaarden die door de overheid zijn gesteld.
Het aanschaffen van een elektrische auto wordt steeds populairder. Renault haakt in op deze ontwikkeling met verschillende projecten.
Lees het gastblog van Tony Vos, autojournalist en uitgever van het blad Losange Magazine.
Waarom maakt een elektrische auto tóch een beetje geluid? Hoe zit dat precies?