De procedure om een mobiele telefoon te koppelen aan R-LINK kan op de telefoon of in R-LINK worden uitgevoerd. Deze procedure kan verschillen afhankelijk van het type telefoon.
Let op: het is niet mogelijk de twee procedures tegelijk uit te voeren. Er kan dan geen Bluetooth-verbinding worden gemaakt.
Methode 1: koppelen vanaf een Android-telefoon
Let op: op Samsung-apparaten kan gevraagd worden om een Bluetooth-code. Voer in dat geval het nummer in dat in R-LINK wordt weergegeven.
Methode 2: voor koppelen vanuit R-LINK
Je Android-telefoon is nu gekoppeld aan R-LINK.
De procedure om een mobiele telefoon te koppelen aan R-LINK kan op de telefoon of in R-LINK worden uitgevoerd. Deze procedure kan verschillen afhankelijk van het type telefoon.
Let op: het is niet mogelijk de twee procedures tegelijk uit te voeren. Er kan dan geen Bluetooth-verbinding worden gemaakt.
Ongeacht het type apparaat moet allereerst Bluetooth geactiveerd worden in R-LINK:
Methode 1: koppelen vanaf een iPhone
Startpagina > Menu > Telefoon > Bericht 'Apparaten beheren' > NEE > '+' (rechts onder in het scherm) > 'R-LINK zichtbaar maken': R-LINK wordt dan gedurende 300 seconden zichtbaar.
Methode 2: voor koppelen vanuit R-LINK
Je iPhone is nu gekoppeld aan R-LINK.
Stap 1: controleer of je telefoon te koppelen is met R-LINK Evolution. Ga hiervoor naar Menu > Telefoon > Instellingen > Apparaten beheren. Controleer of je telefoon wordt weergegeven in de lijst gekoppelde apparaten.
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, bekijk dan de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen met R-LINK Evolution'.
Stap 2: als je wilt bellen, ga je naar het telefoonmenu en tik je op 'Telefoonboek'. Je contactpersonen worden automatisch geïmporteerd naar het R-LINK-scherm. Selecteer de contactpersoon die je wilt bellen en tik op het nummer om te beginnen met bellen.
Opmerking: als je lijst contactpersonen leeg is in R-LINK, ondanks dat je het koppelproces correct hebt doorlopen, controleer je op je telefoon of de contactpersonen in het telefoongeheugen zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart. Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK-scherm weergegeven.
Stap 1: controleer of je telefoon compatibel is met R-LINK Evolution. Ga hiervoor naar Menu > Telefoon > Instellingen > Apparaten beheren. Controleer of je telefoon wordt weergegeven in de lijst gekoppelde apparaten.
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, zie je de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen met R-LINK' in hetzelfde helpgedeelte
Stap 2: als de telefoon is gekoppeld aan R-LINK, ga je naar het multimediamenu en klik je op 'Media'. Kies de Bluetooth-audiobron en selecteer muziek op je telefoon.
Stap 1: controleer of je telefoon is gekoppeld aan R-LINK Evolution. Ga hiervoor naar Menu > Telefoon > Instellingen > Apparaten beheren. Controleer of je telefoon wordt weergegeven in de lijst gekoppelde apparaten.
Let op: als je problemen hebt met het koppelen van je telefoon, bekijk je de veelgestelde vraag 'Ik kan mijn telefoon niet koppelen met R-LINK'.
Stap 2: als je telefoon correct is gekoppeld, maar je nog altijd niet kunt bellen, controleer je op je telefoon of je contactpersonen op de telefoon zijn opgeslagen.
Contactpersonen moeten op de telefoon zijn opgeslagen en niet op de SIM-kaart, anders worden ze niet op het R-LINK-scherm weergegeven.
Opmerking: als je hierna nog altijd niet kunt bellen, kan er sprake zijn van een specifiek compatibiliteitsprobleem. Het wordt aangeraden dan de klantenservice te bellen. Geef aan dat je de bovenstaande stappen al hebt uitgevoerd, dat helpt bij het oplossen van het probleem.
Stap 1: als je problemen ervaart met het koppelen van je telefoon aan R-LINK, volg je onze koppelprocedures (voor iPhone, Android en Windows Phone) hierboven beschreven.
Stap 2: als het koppelproces nog altijd niet werkt, kun je een online test uitvoeren. Voor het uitvoeren van de test, moet je de volgende zaken weten:
Stap 3: als de online test geen positief resultaat oplevert of als je jouw versie niet vindt in de lijst:
Als je de systemen bijwerkt, kan dit het probleem oplossen zodat je je telefoon kunt koppelen. Als dit niet het geval is, bel je de klantenservice en leg je uit dat je de bovenstaande stappen al hebt gevolgd. Dit helpt bij het oplossen van het probleem.
Android Auto™-spraakherkenning inschakelen: praten met Google™.
Methode 1: houd de push-to-talkknop ingedrukt tot je een pieptoon hoort.
Methode 2: tik op het microfoonpictogram in de rechterbovenhoek van het Android Auto™-scherm. Je hoort dan een pieptoon.
Methode 3: zeg 'Ok Google'. Android Auto™ laat dan een pieptoon horen.
Je kunt dan verschillende vragen stellen en bepaalde apps met je stem bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand bellen, luisteren naar muziek, sms-berichten verzenden en erop reageren, Maps gebruiken, een reisschema opvragen, herinneringen aanmaken en nog veel meer.
Bijvoorbeeld: "Bel naam contactpersoon", "Stuur een bericht naar 'naam contactpersoon'", "Maak een route naar 'adres'", etc.
Opmerking: telefoongesprekken worden mogelijk gemaakt via het audiosysteem van de auto en R-LINK. Bij spraakherkenning wordt er mogelijk niet gebruikgemaakt van het audiosysteem bij het verbinden met Android Auto™. De smartphone kan de oorzaak zijn van dat probleem. In dat geval neem je contact op met de klantenservice van de fabrikant van je smartphone.
1. Op je telefoon:
2. In de auto:
Wanneer de auto stilstaat, ontgrendel je het scherm van je smartphone en verbind je deze met het R-LINK-multimediasysteem van je Renault met een (compatibele) USB-kabel.
Er wordt een bericht weergegeven op het scherm met de vraag of je Android Auto™ opnieuw wilt opstarten. Klik op 'Ja' en klik dan op de Android Auto™-knop onderaan het scherm (in het midden) om terug naar de startpagina te gaan.
Er wordt nog een scherm weergegeven met de vraag om op je smartphone te kijken.
3. Op je telefoon:
Volg de stappen die worden weergegeven op het scherm van je telefoon. Voor een optimale ervaring wordt aanbevolen alle goedkeuringen te geven en om aan alle verzoeken te voldoen.
4. In de auto
Op het R-LINK-scherm klik je op de knop onderaan het Android Auto™-scherm (in het midden). Ga naar de Android Auto™-startpagina.
Opmerking: het wordt aanbevolen om een USB-kabel van hetzelfde merk als het merk van je telefoon te gebruiken om problemen te voorkomen.
De telefoon kan niet worden gebruikt terwijl er verbinding is.
Controleren of je Renault te koppelen (compatibel) is*:
*Beschikbaar op sommige modellen. Ga voor meer informatie over de systemen in de verschillende Renault-modellen naar onze website.
Om Android Auto™ te kunnen gebruiken, dient je telefoon te zijn uitgerust met Android-versie 5.0 (Lollipop) of hoger.
RENAULT test een grote reeks telefoons, zodat weet of jij je telefoon kunt koppelen (compatibiliteit). Deze reeks omvat ook sommige modellen met Android 5.0 of hoger die niet worden ondersteund door Android Auto™ voor R-LINK Evolution.
Hier vind je een lijst met telefoons die door Renault Engineering zijn getest.
Om er zeker van te zijn dat je smartphone te koppelen is (compatibel) met het Android Auto™-systeem, is het raadzaam om alle beschikbare software-updates op je telefoon te installeren.
Installeer de volgende apps:
Android Auto™ wordt geleverd met vier systeemeigen apps:
Via de Google Play Store op je smartphone kun je aanvullende apps installeren die te koppelen zijn met Android Auto™, zoals WhatsApp™ en Spotify™.
Voor de lijst met te koppelen apps ga je naar Google Play - Apps for Android Auto.
Let op: alleen apps die door Google zijn gecertificeerd en die naar je smartphone kunnen worden gedownload, mogen tijdens het rijden via Android Auto™ worden gebruikt.
Hieronder staat een lijst met bedieningselementen die te koppelen zijn met Android Auto™:
Vanuit Android Auto™ weer terugkeren naar R-LINK:
Methode 1:
Methode 1:
Android Auto™ en R-LINK combineren op hetzelfde scherm:
Je kunt dan de muziekspeler van jouw keuze weergeven (Spotify, Google Music) via Android Auto™ én het R-LINK-navigatiesysteem. Je kunt ook de Android Auto™-navigatie (Maps) weergeven terwijl je luistert naar de FM-radio van het R-LINK-systeem.
Opmerking: het is niet mogelijk om twee vergelijkbare functies tegelijk in te schakelen. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om zowel Maps in Android Auto™ als de navigatie in het R-LINK-systeem in te schakelen.
Hier volgen de stappen voor het ontkoppelen van een apparaat van R-LINK:
Als je een apparaat uit de opgeslagen lijst in R-LINK wilt verwijderen:
Hier zijn de stappen die je moet volgen om Coyote te downloaden en te installeren in R-LINK:
Hier staan de stappen voor het overdragen van het pakket Coyote van het ene naar het andere voertuig:
Let op: als het overdrachtsverzoek eenmaal is bevestigd, kan de bewerking niet worden geannuleerd. Het is niet mogelijk om een pakket van het doel naar de bron over te dragen.
Pakketten met TomTom Live of TomTom Traffic kunnen niet worden overgedragen omdat deze alleen worden gekoppeld aan het voertuigabonnement.
Als Coyote Series niet meer werkt, kan het zijn dat je proefversie van drie maanden is verlopen.
Je kunt in de R-LINK Store controleren of je contract nog actief is. (Zie de veelgestelde vraag 'Hoe krijg ik toegang tot de R-LINK Store?' als je hulp nodig hebt.)
Ga in de R-LINK Store naar het gedeelte 'Mijn apps en services' om de status van contracten voor verbonden services te controleren.
Als je gratis proefversie van drie maanden is verlopen, kun je langer van het product gebruikmaken door de volledige versie in het gedeelte 'Catalogus' te kopen.
Als je een actief contract hebt, maar Coyote toch niet werkt, controleer je in de auto of het delen van gegevens is geactiveerd in R-LINK Evolution: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen. Gegevens moeten worden gedeeld als je gebruik wilt maken van Coyote.
Als het probleem zich blijft voordoen, bel je de klantenservice voor hulp. Geef daarbij aan dat je deze procedure al hebt opgevolgd.
Als je de gratis proefversie van drie maanden van Coyote Series wilt gebruiken, moet je auto beschikken over een verbinding.
Als je wilt weten of je auto actief is, bekijk je in R-LINK Evolution of de knop 'Mijn services activeren' onder in het hoofdmenuscherm wordt weergegeven.
Als de knop wordt weergegeven, klik je erop en volg je de instructies om de verbinding te activeren. Zodra het proces is voltooid, wordt de proefversie van 3 maanden van Coyote Series binnen 72 uur actief.
Je vindt de Coyote-app in het gedeelte Services.
Als de knop 'Mijn services activeren' niet in het hoofdmenu wordt weergegeven, betekent dit dat de verbinding van de auto al actief is en dat de proefversie van 3 maanden van Coyote Series al actief is.
Als je wilt weten of je auto verbonden is, ga je naar het menu en controleer je of de knop 'Mijn services activeren' onderaan het scherm wordt weergegeven.
Als de knop niet op het scherm wordt weergegeven, is je auto al verbonden.
Als de knop wordt weergegeven, klik je op 'Mijn services activeren' en volg je de instructies.
Let op: het activeren van de verbinding van je auto kan tot 72 uur duren.
Je auto is nu verbonden en je kunt gebruikmaken van al je services. Zie de vraag 'Waarom zou ik de verbinding activeren?' in de veelgestelde vragen voor meer informatie.
Let op: het delen van gegevens moet worden ingeschakeld, anders werken de verbonden services niet.
Als je wilt controleren of het delen van gegevens is ingeschakeld, ga je naar: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen.
Als je de verbinding van je auto activeert, profiteer je onder andere van de volgende services:
Als je wilt controleren of de verbinding actief is, zie je de vraag 'Is mijn auto verbonden?' in de veelgestelde vragen.
Je kunt het delen van gegevens te allen tijde (de)activeren via het gedeelte Services van R-LINK Evolution: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen.
Let op: voor verbonden services (Coyote, TomTom Traffic, etc.) moeten gegevens worden gedeeld, anders werken ze niet goed.
De R-LINK Store voor het eerst openen;
STAP 1: maak om te beginnen een MY Renault-account
Opmerking: kijk in de map Spam als er geen activeringse-mail in het Postvak IN staat.
STAP 2: registreer je Renault in je account bij MY Renault
De R-LINK Store voor het eerst openen:
STAP 1: maak om te beginnen een MY Renault-account
Opmerking: kijk in de map Spam als er geen activeringse-mail in het Postvak IN staat.
STAP 2: registreer je Renault in je account bij MY Renault
De R-LINK-systeeminhoud beheren op basis van het beschikbare geheugen:
Ga als volgt te werk om al dan niet gratis content (services, apps, kaarten) voor R-LINK toe te voegen;
Je kunt verschillende handelingen uitvoeren in de R-LINK Store:
Als je een MY Renault-account maakt, profiteer je van alle beschikbare services voor jouw auto.
Als je je voor MY Renault registreert, kun je:
Als je een MY Renault-account wilt maken, klik je hier.
Het bijwerken van het R-LINK-/R-LINK Evolution-/Carminat TomTom-systeem is belangrijk om er zeker van te zijn dat de navigatie en connected services ook na 6 april 2019 blijven werken.
De R-LINK 2- en TomTom Live-systemen hoeven niet te worden bijgewerkt.
Je kunt het systeem gratis bijwerken via de Renault CONNECT-site.
De R-LINK 2- en TomTom Live-systemen hoeven niet te worden bijgewerkt.
Volg de onderstaande stappen:
1/ Selecteer het R-LINK Evolution-systeem
2/ Voer het uit 17 tekens bestaande VIN (voertuigidentificatienummer) in (zoals VF1RFA123ABC12345).
Let op: het VIN is te vinden op het registratiecertificaat of in de linkerbenedenhoek van de voorruit van de auto.
3/ Download het updatebestand naar je computer
Let op: zorg ervoor dat je gedurende de volledige procedure een werkende internetverbinding hebt.
4/ Pak het updatebestand uit en kopieer het naar een lege USB-stick (8-32 GB, geformatteerd als FAT32).
5/ Start de motor en controleer of het R-LINK-/R-LINK Evolution-systeem is ingeschakeld
BELANGRIJK: schakel het R-LINK-/R-LINK Evolution-systeem niet uit. Houd de auto gedurende het volledige proces geparkeerd, met een lopende motor.
6/ Steek de stick in de USB-poort van je auto en volg de instructies op het scherm.
Let op: het bijwerken duurt circa 15-20 minuten
Na afloop van het installatieproces wordt het bericht 'CanCoProcessor bijwerken' mogelijk weergegeven op het scherm van R-LINK/R-LINK Evolution. Als dit gebeurt, moet je enkele minuten wachten tot het systeem volledig opnieuw is opgestart.
Ja, je kunt het R-LINK-/R-LINK Evolution-systeem gratis bijwerken via de Renault CONNECT-site.
Let op: voor meer informatie bekijk je de veelgestelde vragen ('Hoe werk ik mijn R-LINK/R-LINK Evolution bij?').
Ga als volgt te werk om R-LINK en de inhoud ervan (systeem, kaarten, apps) bij te werken:
STAP 1: installeer eerst de downloadsoftware R-LINK Toolbox
STAP 2: je R-LINK-systeem bijwerken
Als TomTom Live Traffic niet goed werkt, kan het zijn dat je gratis proefversie van drie jaar is verlopen.
Je kunt in de R-LINK Store controleren of je contract nog actief is (zie de veelgestelde vraag 'Hoe open ik de R-LINK Store?' als je hulp nodig hebt).
Ga in de R-LINK Store naar het gedeelte 'Mijn apps en services' om de status van contracten voor connected services te controleren.
Als je contract voor TomTom Live Traffic is verlopen, kun je de volledige versie kopen in het gedeelte 'Catalogus'.
Als je contract actief is, maar TomTom Live Traffic nog altijd niet werkt, controleer je of het delen van gegevens is geactiveerd in het R-LINK Evolution-systeem: Hoofdmenu / Services / Instellingen / Gegevens delen. Het delen van gegevens moet zijn ingeschakeld voor TomTom Traffic, anders werkt de service niet.
Als het probleem zich blijft voordoen, werk je de software en kaartversies bij via de R-LINK Store (in het gedeelte 'Updates'). (Zie de vraag 'Hoe werk ik mijn kaarten bij?' als je hulp nodig hebt.)
Als ondanks dit het probleem toch niet wordt opgelost, bel je de klantenservice voor hulp en geef je aan dat je deze procedure al hebt opgevolgd.
Om het proces te volgen, heb je de SD-kaart uit R-LINK Evolution nodig en een computer met toegang tot internet.
Stap 1: je SD-kaart verwijderen - In je auto
Ga om te beginnen naar je auto, schakel de motor in en start het R-LINK Evolution-systeem. Klik in het hoofdmenu op de +, druk op 'SD-kaart verwijderen' en bevestig je keuze. Je kunt de SD-kaart nu veilig uit het voertuig verwijderen. (Let op: de SD-kaart is naast de USB-poort van het voertuig te vinden.)
Stap 2: een nieuwe kaart downloaden - op je computer
Schakel je computer in, open een internetbrowser en meld je aan bij de R-LINK Store (zie de veelgestelde vraag 'Hoe open ik de R-LINK Store?' als dat nodig is).
In de R-LINK Store wordt er een pop-up weergegeven als er updates beschikbaar zijn (let op: als er geen pop-up wordt weergegeven, kan het zijn dat je kaart al up-to-date is. Je kunt in het gedeelte 'Updates' alsnog controleren of er een nieuwe kaart beschikbaar is). Selecteer het item dat je wilt bijwerken en klik op 'Updates openen' > 'Bijwerken'.
Steek je SD-kaart in de computer, open de R-LINK Evolution Toolbox en begin de updates te downloaden. (Let op: afhankelijk van de grootte van de kaarten en je internetverbinding, kan het downloaden enige tijd duren.)
Zodra het downloaden is voltooid, kun je de SD-kaart veilig verwijderen.
NB: als je een foutmelding krijgt dat er onvoldoende geheugenruimte is op de SD kaart, plaats deze dan opnieuw in de auto en verwijder alle ongebruikte applicaties om de beschikbare geheugenruimte te vergroten (bijv. e-Guide App). Ga hiervoor naar het menu "Services", selecteer "Instellingen" en vervolgens "Applicatie Manager ". Selecteer de applicatie (s) die je wilt verwijderen. Daarna, onderaan het eerste tabblad, druk op "+" en vervolgens op "Applicatie verwijderen". Herhaal daarna het proces vanaf stap 1.
Stap 3: de nieuwe kaart installeren in R-LINK Evolution - In je auto
Neem de SD-kaart met de zojuist gedownloade kaarten mee terug naar de auto. Start de motor en laat deze draaien tijdens de bewerking. Steek de SD-kaart dan in en schakel het R-LINK Evolution-systeem in. Het installatieproces wordt automatisch gestart.
Let op: gebruik het R-LINK Evolution-systeem niet en laat de motor ingeschakeld tijdens het installeren.
Er wordt een bericht weergegeven zodra de installatie is voltooid. Je kunt direct gebruikmaken van de nieuwe kaarten.
Als je GPS-navigatie wilt openen vanaf de R-LINK Evolution-startpagina, klik je op 'Menu' en druk je vervolgens op 'Navigatie'. In het menu 'Navigatie' druk je op 'Rijden naar' om je bestemming in te voeren.
Je moet de volgende zaken invoeren:
Bevestig de bestemming. De navigatie begint dan na enkele seconden.
Let op: je vindt al je eerdere bestemmingen en POI's in de buurt (tankstations, parkeerplaatsen, etc.) in het menu 'Bestemming'.
Neem contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088-3035333 of via het contact formulier.
De gegevens afkomstig van jouw verbonden voertuig en over jouw rechten zijn beschikbaar op onze pagina over bescherming van persoonsgegeven.
Bekijk onze instructievideo's
Onze instructieboekjes raadplegen
Meer weten?
multimediasysteem
R-LINK Evolution
koppelen
kun je jouw telefoon koppelen?