Hoe werken Plug-in hybride auto's?

Batterij, actieradius en opladen: er is enige uitleg nodig om goed inzicht te krijgen in hoe Plug-in hybride auto's precies werken. 

Wat zijn de verschillen tussen hybride en Plug-in hybride auto's?

  • elektrische plug-in hybride stekker opladen Renault

E-TECH Plug-in: bijna 100% elektrisch

Plug-in hybride auto's moeten worden opgeladen via een stekker. Dit is bij volledig hybride auto's niet het geval. Die hebben geen stekker.


De Plug-in hybride auto's hebben een batterij met een hogere capaciteit die ook nog kan worden opgeladen door regeneratief remmen. Om echter volledig van alle eigenschappen te kunnen profiteren, moeten ze worden opgeladen via een stekker. Net als bij 100% elektrische auto's.


Door bovenstaande technologieën kun je in een Plug-in Hybrid ook lange afstanden afleggen in de volledig elektrische modus. Daarnaast profiteer je van vele verschillende rijmodi, zoals de SPORT-modus. Deze is terug te vinden bij de MULTI-SENSE-instellingen.

Wat is de actieradius van een Plug-in hybride auto?

  • De actieradius van een plug-in hybride auto

Een batterij met een geweldige actieradius

Plug-in hybride modellen van Renault zijn voorzien van een batterij van 9,8 kWh (400 V) met een actieradius van tot wel 50 km (WLTP). Gereden in de volledig elektrische modus.

Door de 2 elektrische motoren te combineren met een verbrandingsmotor kunnen deze modellen volledig elektrisch starten. Hier komt de verbrandingsmotor niet aan te pas.

 

Hoe lang duurt het voor de batterij van een Plug-in hybride auto leeg raakt?

Dankzij de E-TECH-technologie wordt het elektriciteitsverbruik van je auto zo veel mogelijk beperkt tijdens het remmen, vertragen en opladen.

Wanneer de auto vertraagt, werkt de elektrische motor als generator. De energie die wordt vrijkomt bij het vertragen, wordt teruggewonnen en gebruikt om de batterij op te laden. Bij daadwerkelijk remmen, slaat de elektrische motor de overgebleven energie op in de batterij.

Hoe laad je een Plug-in hybride auto op?

Plug-in hybride auto's kunnen ook aangesloten worden op een laadpaal. Zo wordt de batterij sneller wordt opgeladen dan tijdens het regeneratief remmen en vertragen. In dit geval verloopt dit hetzelfde als bij een elektrische auto:

  • sluit je auto aan op een openbaar laadpunt. Deze laadpunten zijn bijvoorbeeld beschikbaar op sommige parkeerterreinen, binnen netwerken voor het delen van auto's, bij tankstations langs de snelweg en zelfs bij sommige dealers.
  • je kunt de auto ook aansluiten op een regulier stopcontact of op een laadpaal die speciaal gemaakt is om extra snel op te laden.

Kun je in een Plug-in hybride auto rijden als de batterij niet is opgeladen?

Ja, je kunt in je Plug-in hybride Renault rijden als de batterij niet is opgeladen. Hoewel het eigenlijk een elektrische auto is die wordt ondersteund door een verbrandingsmotor, is er altijd wel enige energie opgeslagen in de batterij omdat de batterij vanzelf weer wordt opgeladen.

Ontdek onze E-TECH Plug-in-technologie

technologie hybride Renault

Deze website maakt gebruik van functionele, analytische, marketing en social media cookies. Ook maken wij gebruik van tracking cookies en vergelijkbare technieken. Cookies kunnen ook door derden worden geplaatst. Voor tracking cookies en vergelijkbare technieken is jouw toestemming nodig. Als je op akkoord klikt, ga je akkoord met bovenstaande. Je kan je voorkeuren ook wijzigen of meer lezen over de cookies onder ‘Beheer cookies’.

meer informatie