Productexpert: Michaël Grosjean
de auto
Er zijn geen plannen om andere versies te ontwikkelen. Dit is het krachtigste, high-performance model in de geschiedenis van Renault, in een gelimiteerde oplage van 1.980 exemplaren.
De R5 Turbo 3E heeft de volgende kenmerken van de R5: voorruit
De adviesprijs bedraagt € 160.000 exclusief personalisatie.
De Renault 5 Turbo 3E wordt verkocht in Europa, (inclusief het VK), het Midden-Oosten, Australië en Japan.
het merk
De R5 Turbo 3E is een uniek project, een exclusief Renault-model om de geschiedenis van het merk te eren. Denk aan de Renault Turbo uit de jaren 80!
De R5 Turbo 3E krijgt geen Alpine-label, omdat het een Renault-model is, net als zijn voorganger uit de jaren 80, de R5 Turbo.
Nee, het project is goedgekeurd en de ontwikkeling is al begonnen, dus er is geen enkel risico.
Productexpert: Michaël Grosjean
reserveringen
Natuurlijk, dit wordt bovenaan je boekingsopdracht vermeld, net onder je contactgegevens.
de duizend club
Je maakt deel uit van de R5 Turbo 3E Society. Als lid kun je tijdens de wachttijd rekenen op exclusieve informatie en evenementen.
Zeker weten! De leden krijgen de kans om elkaar te ontmoeten op exclusieve evenementen.
Experts: Philippe Varet (engineering) en Sandeep Bhambra (design)
interieur
De auto krijgt een eigen geluidssysteem, dat momenteel wordt ontwikkeld.
Ze worden standaard meegeleverd. Bestuurders- en passagiersstoelen worden voorzien van 6-puntsgordels.
deuren en carrosserie
We werken aan de best mogelijke integratie van de deurgrepen en zullen daar binnenkort alles over vertellen.
Ja, de carrosserie wordt volledig gemaakt van koolstofvezel (structuur, vleugels, deuren, dak, motorkap en bagageruimte).
wielen en banden
We hebben gekozen voor gesmeed aluminium, dat al heel efficiënt is in termen van massa.
Michelin is een van de fabrikanten met wie we samenwerken om de beste banden voor deze auto aan te bieden.
prototype
Het eerste prototype werd op 26 juni voor het eerst gepresenteerd. Tijdens de ontwikkeling zullen er verschillende testfasen zijn.
Het prototype is voor 95% representatief. Er zullen enkele veranderingen en mogelijke aanpassingen aan de productieauto worden doorgevoerd, met name aan de voor- en achterbumpers om de aerodynamica te optimaliseren.
afmetingen en gewicht
Hij zal minder dan 1.450 kg wegen. We streven naar 1.400 kg.
Dit zijn de afmetingen van de R5 Turbo 3E: lengte 4,08 m, breedte 2,03 m, hoogte 1,38 m.
De bodemvrijheid van de R5 Turbo 3E is 118 mm.
vermogen en motor
Een efficiënte koppeloverdracht naar de grond wordt bereikt door te werken aan de banden en de gewichtsverdeling.
Het koppel van een in-wheel-motor is niet direct vergelijkbaar met dat van een conventionele motor, omdat er geen reductieverhouding is tussen motor en wiel. Toch blijven de prestaties op een zeer hoog niveau: in minder dan 3,5 sec. van 0 naar 100 km/u.
De in-wheel-motor is zeker een innovatie, maar het is een realistische oplossing omdat we de toename in onafgeveerde massa hebben gecorrigeerd door het ontwerp van de achteras. Bovendien biedt de in-wheel-motor aanzienlijke voordelen zoals direct beschikbaar koppel, wendbaarheid en een lager zwaartepunt, die allemaal de prestaties en het rijplezier verhogen.
De R5 Turbo 3E accelereert van 0 naar 100 km in minder dan 3,5 seconden.
De auto genereert dezelfde compressie op de achteras als een conventionele motor.
Nee, want ook al zijn deze onafgeveerde massa's hoger dan bij een conventionele elektromotor, we hebben er rekening mee gehouden bij de dimensionering van alle gerelateerde componenten (ophangingsdraagarmen, naafdragers, dempers, veren, enz.) en bij de kinematica van de ophanging.
Dit gebeurt elektronisch, wat efficiënter is met de architectuur van de motor in het wiel (snellere uitwisselingen tussen de wielsensor en de elektromotor).
andere onderdelen
Het stuursysteem is traditioneel, zonder bekabelde overbrenging.
Dit is tot nu toe niet gepland.
Designexpert: Sandeep Bhambra
planning en processen
Je kunt hem in 2026 samenstellen.
Ja, het wordt een vrij specifieke configurator. Je komt er meer over te weten in onze livestream van december.
personalisatie
De kleur die tijdens de livestream werd gepresenteerd (geïnspireerd op de Tour de Corse) is een van de voorstellen die als optie beschikbaar zal zijn.
Het personalisatie-aanbod voor het interieur is nog niet definitief. Zodra het aanbod definitief is, nemen we contact met je op.
We onderzoeken de mogelijkheid om een extra spoiler aan te bieden, rekening houdend met beperkingen inzake de homologatie.
Er zal maar één type wiel zijn, lijkend op het design dat tijdens de livestream te zien was.
Voor hyperpersonalisaties kun je een afspraak maken met onze designers. Natuurlijk zullen ze je bij elke stap begeleiden.
Personalisatie kan worden uitgevoerd in een designstudio in het Technocentre (vlakbij Parijs) of in het centrum van Parijs. We kijken naar een oplossing op afstand voor klanten die niet in staat zijn om te komen.
Productexpert: Michaël Grosjean
evenementen
De volgende livestreams zijn in september en december 2025. In 2026 zullen er nog meer sessies worden georganiseerd.
Er staan livestreams gepland in september en december 2025. Naast de livestreams worden er ook andere exclusieve evenementen aangeboden. We houden je op de hoogte van wat er verder gebeurt.
Tijdens de wachttijd plannen we evenementen voor autosportliefhebbers zoals jij. We hebben een aantal exclusieve ervaringen voor je in petto en laten je binnenkort meer weten.
levering en proefrit
De eerste leveringen zijn gepland voor 2027.
Er zijn verschillende opties beschikbaar voor de levering van je R5 Turbo 3E. Op een exclusief adres of bij je dealer. Je krijgt binnenkort meer informatie.
En natuurlijk worden er proefritten georganiseerd zodat je de R5 Turbo 3E kunt ontdekken. Je krijgt binnenkort meer informatie.
Engineering-expert: Philippe Varet
elektrisch
Ja, met de bidirectionele AC-lader is de Renault 5 Turbo 3E beschikbaar voor V2G. De beschikbaarheid van de service is echter afhankelijk van het land.
Ja, je dealer kan je adviseren over de installatie van een laadpunt.
Een speciaal laadstation of een wallbox tot 11 kW is ideaal, omdat dit het maximale AC-laadvermogen van de auto is.
Productexpert: Michaël Grosjean
De garantie is dezelfde als op de batterij van de R5 E-Tech: 8 jaar/100.000 km
We werken eraan om aan onze verwachtingen voor dit type auto te voldoen.
Het uithoudingsvermogen van de motor wordt op een testbank en op een prototype getest volgens de gebruikelijke normen en geniet dezelfde garantie als andere motoren.
1 Renault werkt momenteel aan de ontwikkeling van de auto. Sommige elementen van deze FAQ kunnen veranderen naarmate de ontwikkeling vordert. Deze FAQ wordt bijgewerkt naarmate het project vordert.