Caudron-Renault - geschiedenis

Caudron-Renault RafaleRenault Rafale

Caudron-Renault Rafale - de naam, de spirit, het verhaal

Rafale: de naam, de spirit, het verhaal

De Caudron-Renault Rafale was een legendarisch vliegtuig. Ons nieuwe voertuig wordt gekenmerkt door zijn genetische eigenschappen: unieke technologie, durf, wendbaarheid en design. De Renault Rafale is een eerbetoon aan de prestatiegerichte expertise, technologieën en visie die allemaal voortvloeien uit onze roemrijke luchtvaartgeschiedenis.

jaren 20

in de lucht, op de rails en op de weg

Renault was toonaangevend in de ontwikkeling van motoren voor auto's, treinen en zelfs vliegtuigen.

1933

de eerste stappen in de luchtvaart

Louis Renault was gefascineerd door de luchtvaart en amateur-luchtraces. Hij kocht het bedrijf Caudron op en richtte vervolgens het bedrijf Caudron-Renault op.

Caudron-Renault Rafale - geschiedenis
Caudron-Renault Rafale - geschiedenis
Caudron-Renault Rafale - design
Caudron-Renault Rafale - geschiedenis
Caudron-Renault Rafale - geschiedenis

een succesverhaal

Deze pioniersgeest en deze drang om net een stapje verder te gaan, waren al heel duidelijk aanwezig in de jaren 30. De 'vliegende azen' van de luchtvaart uit die tijd waren onder meer Hélène Boucher, Maryse Bastié, Madeleine Charnaux en Maryse Hilsz. 

Caudron-Renault Rafale - Hélène Boucher

Hélène Boucher

Inleiding

Hélène Boucher was een buitengewone vliegenier en tekende in juni 1934 een contract bij het jonge bedrijf Caudron-Renault. 

Ze zette vele wonderbaarlijke prestaties neer: het wereldrecord op de 1000 km voor lichte vliegtuigen, een internationaal snelheidsrecord op de 100 km in alle categorieën, alsmede een record op de 1000 km met een gemiddelde snelheid van maar liefst 409 km/u.

 

Op 8 juli 1934 eindigde ze tweede in de 12-uurs race van Angers nadat ze twaalf uur achter elkaar alleen in haar Caudron-Rafale had gevlogen. Een maand later vestigde ze, aan de stuurknuppel van een Caudron-Renault eendekker met 140 pk, het wereldrecord voor vrouwen met een snelheid van 445 km/u!

en zo veel meer records...

Maryse Hilsz

Maryse Hilsz had een sterke eigen wil met een drang naar actie. Zij was de houder van talloze snelheids- en afstandsrecords. Op 30 december 1938 brak ze in een Caudron Simoun het afstandsrecord non-stop vliegen in een vliegtuig uit categorie 1. Ze vloog hiervoor van Istres naar Port Etienne (Mauritanië) - een vlucht van maar liefst 3.230 km.

Madeleine Charnaux

Caudron-Renault nam haar in dienst, waar ze de eerste vrouwelijke piloot ooit werd die bevoegd was om te vliegen bij slecht zicht. Al snel verbrak ze een serie records aan de stuurknuppel van haar Rafale, waaronder het snelheidsrecord voor vrouwen en het algemene snelheidsrecord op de 1000 km, het duorecord op de 100 km en vervolgens sneuvelde ook het solorecord. 

Maryse Bastié

Zij was de eerste Franse vrouwelijke vliegenier die meerdere vrouwenrecords vestigde. Amper een maand nadat Jean Mermoz verdween, stak ze de zuidelijke Atlantische Oceaan over. Ze vloog solo met een Caudron Simoun van 220 pk van Dakar naar Natal in 12 uur en 5 minuten, waarmee ze een wereldsnelheidsrecord vestigde voor vrouwen op deze route.

Caudron-Renault Rafale - geschiedenis

lef, emotie, succes

Net als F1® op vandaag was de sportluchtvaart in de jaren 30 een laboratorium voor baanbrekend onderzoek en ontwikkeling. Hoge standaarden, innovatie en net dat stapje extra zijn de waarden die de geschiedenis hebben doorstaan. Deze zijn tegenwoordig nog altijd terug te vinden in onze kantoren, fabrieken en producten. De Renault Rafale is hier een treffend voorbeeld van.