Elektrische auto opladen: Volt, Watt en Ampère

Oh nee, natuurkunde! Dat hadden de meesten van ons niet voor niets laten vallen op de middelbare school. Maar begrijpen we dan eigenlijk wel hoe zo’n batterij werkt van een elektrische auto? 

Alt Image C29

Allereerst wat is Volt, Watt en Ampère en waarom is dit belangrijk voor elektrisch rijden?

Vergelijk het opladen van de batterij van een elektrische auto met het vullen van een glas bij de kraan. Om dit proces te omschrijven gebruiken we termen als Volt, Watt en Ampère. 

Volt = De kracht van de stromende stroom

Ampère = De hoeveelheid stromende stroom

KiloWatt = Het vermogen van een elektrische autoDe inhoud van de tank wordt weergeven in KWh.

Uitleg bij het plaatje

Volt
Of de kraan nou dicht is of open: de spanning van het water blijft altijd gelijk. Kijk maar naar je eigen huis: de spanning is altijd 230 Volt. Wat je ook aan het doen bent (stofzuigen, koken, boren enz.) het blijft 230 Volt.

 
Ampère
Is de kraan dicht? Dan stroomt er geen Ampère. Draai je de kraan open, dan blijft het aantal Volt gelijk maar neemt het aantal Ampère toe. Hoe verder je de kraan opendraait, hoe meer Ampère er stroomt. Je stoppen in de meterkast zijn meestal ‘afgestopt’ op 16A. Meer kan er daarom niet doorstromen. Daarna slaat de stop door.

 
Watt
Het aantal Volt maal het aantal Ampère is het aantal Watt. Bijvoorbeeld 230 V x 10A = 2300 Watt. En omdat we in kilowatt rekenen deel je door 1000 en spreken we over 2,3 kW (afgerond). Dat komt er dus uit je stopcontact.

Alt Image C29

Oké, duidelijk. Maar hoelang duurt het nu voor mijn elektrisch auto is opgeladen?

Wanneer je auto een batterij heeft met een inhoud van 41 KWh en je laadt op via je huis-tuin-en-keukenstopcontact van 2,3 kW, dan duurt dat dus zo’n 17,8 uur. Want 17,8 uur X 2,3 kW = 41 KWh. In werkelijkheid duurt dit wat langer, want het laatste stukje opladen gaat altijd iets langzamer om oververhitting (overstroming) van de batterij te voorkomen. Als een glas bijna volgelopen is, draai je immers ook de waterkraan steeds verder dicht.

 

Op 2,3 kW laden, noemen we fase-1 laden. In de tabel hieronder zie je de laadtijden per fase bij de Renault ZOE.

Batterij R90 Z.E. 40
Oplaadtijd (uren) 2,3 kW (1 fase 10A) 0-100% 25:00
Oplaadtijd (uren) 3,7 kW (1 fase 16A) 0-100% 15:00
Oplaadtijd (uren) 7,4 kW (1 fase 32A) 0-100% 07:25
Oplaadtijd (uren) 11 kW (3 fasen 16A) 0-100% uur 04:30
Oplaadtijd (uren) 22 kW (3 fasen 32A) 0-100% uur 02:40
Oplaadtijd (uren) 43 kW (3 fasen 63A) snelladen 0-80% 1:40 (max 22kW)
Alt Image C29

Opladen met 2,3 kW, kan dit niet Watt sneller?

Jazeker. Daarom installeren veel mensen thuis een eigen laadpunt. Een zogeheten Wallbox. Daarmee is het, afhankelijk van de installatie in je huis, mogelijk om op te laden tot zelfs 11kW. Hiermee kun je de Z.E 40 batterij in 4,5 uur opladen tot 100% wat 2 tot 3 keer sneller is dan veel andere elektrische auto’s!

Snelladers

Onderweg langs snelwegen kun je ook kiezen voor een snellader. Die werken op krachtstroom en deze vermogens lopen maximaal op voor de ZOE tot 22 kW. Dat betekent dat je de Renault ZOE daarmee in 2:40 uur helemaal oplaadt. En dan wordt elektrisch rijden zeer interessant. Want bij een lange rit kun je tijdens het snelladen van de auto dus nu ook gelijk je eigen batterij een beetje opladen onder het genot van een broodje en een koffietje bijvoorbeeld. Zo is laden geen noodzaak meer. Maar genieten van comfort!

Alt Image C29

Meer informatie elektrisch rijden

Meer Insights

ZOE leasen

Laden

Waar staan de oplaadpunten?

Renault TWIZY

Zakelijk rijden

Met de Renault TWIZY aan de rol

ZOE leasen

Leasen en financieren

Renault ZOE leasen