Rijbereik E-Tech electric

E-Tech 100% electric - actieradius van elektrische auto's - Renault

rijbereik van elektrische auto's

Het rijbereik behoort tot de belangrijkste kenmerken van elektrische auto's.

Net als een verbrandingsmotor verbruikt een elektromotor energie. Dit verbruik is afhankelijk van diverse factoren zoals rijstijl, wegtype, buitentemperatuur, gewicht en opties.

De Renault E-Tech electric-modellen zijn ontwikkeld met het oog op een optimaal rijbereik.

Met een Scenic E-Tech electric rij je bijvoorbeeld tot wel 625 km (conform een WLTP-cyclus).

je rijbereik onder controle

theorie en praktijk

Het theoretische rijbereik is de afstand die je aflegt tussen een volle lading en een volledig lege batterij.

Deze wordt berekend aan de hand van het WLTP-protocol en dient als referentie, zodat auto's met elkaar vergeleken kunnen worden.

Het is belangrijk om te weten dat het WLTP-rijbereik - zonder te pretenderen volledig representatief te zijn - gebaseerd is op factoren die lijken op echte rijomstandigheden.

wat is WLTP?

WLTP staat voor "Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure" en werd in 2017 geïntroduceerd. Het is een wereldwijde standaard die erop gericht is de echte rijomstandigheden te weerspiegelen en tegelijkertijd de uitgevoerde tests te harmoniseren. Het doel van de standaard is om nauwkeurige en vergelijkbare gegevens te leveren voor alle merken. Het WLTP-protocol wordt gebruikt om het rijbereik en het elektriciteitsverbruik te meten, evenals de CO2-uitstoot en de verontreinigende stoffen bij modellen met verbrandingsmotoren.

werkelijk rijbereik in de praktijk

Het rijbereik in de praktijk hangt af van de exacte rijomstandigheden en ligt daarom soms lager dan de nominale waarde. Je rijstijl, de wegen die je kiest en de weersomstandigheden zijn daarom van invloed op het rijbereik van je elektrische auto, op dezelfde manier als bij een auto met verbrandingsmotor.

Op de snelweg krijg je bijvoorbeeld 25% minder rijbereik door een hoger energieverbruik dan bij een normale WLTP-cyclus.

deze factoren beïnvloeden het rijbereik

Het rijbereik van een elektrische auto is afhankelijk van verschillende externe factoren en de manier waarop de chauffeur rijdt. 

E-Tech 100% electric - rijstijl - Renault

rijstijl

Sportief, dynamisch, rustig, soepel, snel, langzaam... hoe je rijdt heeft invloed op hoe snel de energie uit je batterij wordt verbruikt. Over het algemeen geldt: een rustige, gelijkmatige rijstel optimaliseert het rijbereik.

wegtype

Circuit, weg, snelweg, helling... Sommige wegen vereisen meer energie en meer tractie. Er zijn veel dingen van invloed op het energieverbruik van de batterij. Met hoge snelheid rijden op de snelweg kan het bereik verkorten. Door het vele afremmen in de stad wordt er juist energie gewonnen, waardoor je weinig rijbereik verliest. 

E-Tech 100% electric - weersomstandigheden - Renault

weersomstandigheden

Koud weer vermindert de echte actieradius van de batterij in de praktijk.

Het gebruik van de verwarming of airconditioning verbruikt energie en beïnvloedt ook de actieradius van de elektrische auto.

 

Tip: in de winter moet je soms de ramen ontwasemen, het stuur verwarmen, enz. Het is een goed idee om je auto voor te bereiden terwijl deze wordt opgeladen, zodat de actieradius niet al wordt beïnvloed nog voordat je wegrijdt...

E-Tech 100% electric - belading - Renault

de belading van je auto

Hoe zwaarder de belading van je auto (zware voorwerpen, passagiers, enz.), des te meer invloed dit heeft op de actieradius. Dakkoffers en andere accessoires verhogen bijvoorbeeld de hoeveelheid energie die je auto nodig heeft om te rijden.

Overweeg dus om de belading te optimaliseren om je actieradius te maximaliseren.

het rijbereik maximaliseren

speciale functies

E-Tech electric-modellen van Renault profiteren van innovatieve technologieën die ontworpen zijn met het oog op maximaal rijbereik.

E-Tech 100% electric - eco-modus - Renault
ECO-modus
ECO-modus

Deze modus optimaliseert het batterijgebruik en maximaliseert het rijbereik door het verbruik van andere functies van de auto - zoals verwarming, motorprestaties of topsnelheid - te beperken.

Hierdoor kun je tot 7% van het rijbereik van je batterij besparen (d.w.z. 30 km rijbereik bij 15 °C).

E-Tech 100% electric - thermisch beheer - Renault
warmtepomp en binnentemperatuur
warmtepomp en binnentemperatuur

In bepaalde auto's kun je het energieverbruik bij het instellen van de binnentemperatuur optimaliseren door een warmtepomp* te integreren. Dit beperkt de invloed van de verwarming op het rijbereik in de winter. Bovendien wint een gepatenteerd systeem de warmte terug die de batterij of motor genereert om het interieur te verwarmen.
Met circa 20 km geoptimaliseerd rijbereik in de winter*.

*afhankelijk van het model en de versie

E-Tech 100% electric - remmen met energieterugwinning - Renault
remmen met energieterugwinning
remmen met energieterugwinning

Er gaat geen greintje energie meer verloren als je remt! De energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden, waarmee je je rijbereik ook weer vergroot. Je kunt de mate van terugwinning op intuïtieve wijze aanpassen met behulp van de flippers achter het stuurwiel.

meer tips

Nuttig en praktisch advies om elektrisch rijden gemakkelijk te maken:

rijbereik E-Tech electric modellen

autor rijbereik (WLTP) rijbereik-simulator
personenauto's    
Megane E-Tech electric tot 480 km geschat rijbereik
Scenic E-Tech electric tot 625 km geschat rijbereik
Renault 5 E-Tech electric tot 410 km geschat rijbereik
bedrijfswagens    
Kangoo E-Tech electric tot 300 km geschat rijbereik
Master E-Tech electric tot 204 km geschat rijbereik
Nieuwe Master E-Tech electric tot 460 km  
Nieuwe Trafic E-Tech electric tot 294 km  

je vragen over het rijbereik

ontdek ook