Nieuwe namen voor de nieuwe diesel- en benzinemotoren

Hoe werkt het Selective Catalytic Reduction-apparaat (SCR*) dat werkt op basis van AdBlue®? En hoe verminder je de uitstoot van deeltjes van de nieuwe benzinemotoren met rechtstreekse injectie met een deeltjesfilter (GPF) in het uitlaatsysteem?

blue dci-motor

Diesel Blue dCi-motoren

De nieuwe Diesel Blue dCi-motoren zijn bedoeld om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en daarom zijn ze uitgerust met een Selective Catalytic Reduction-apparaat (SCR*) dat werkt op basis van AdBlue®. Deze technologie zorgt ervoor dat stikstofoxide (NOx) uit dieselmotoren wordt omgezet in onschadelijke gassen (waterdamp en stikstof).

 

Deze technologie is onder alle omstandigheden effectief en heeft geen impact op de prestaties van Blue dCi-motoren. Door deze technologie te gebruiken, kunnen we voldoen aan de nieuwe, strengere en meer veeleisende normen.

Voordelen

AdBlue® is een kleurloze en niet-giftige oplossing en bestaat voor 32,5% uit pure ureum en voor 67,5% uit gedemineraliseerd water. AdBlue® is beschikbaar bij de meeste tankstations. Er wordt in je auto een herinnering getoond wanneer het weer tijd is om de AdBlue®-tank te vullen. Met een volle tank AdBlue® kun je zes tot acht tanks brandstof** leegrijden.

Let op

AdBlue® mag niet worden verdund. Voor AdBlue® is er een speciale tank waartoe je toegang hebt via dezelfde klep als die voor de dieseltank, of via een eigen klep. De dieseltank mag niet worden gevuld met AdBlue® en andersom. Als je je bij het tanken vergist, mag je de motor niet starten; dit zou kunnen leiden tot schade aan het SCR-systeem.

(*) Selective Catalytic Reduction omvat het injecteren van ammoniak (NH3) uit de AdBlue® in de uitlaatgasomvormer. Bij de chemische reactie die optreedt, wordt stikstofoxide (NOx) omgezet in niet-vervuilende gassen (waterdamp en stikstof).

(**) Hoeveel AdBlue® er wordt verbruikt, is afhankelijk van hoe de auto wordt gebruikt, de apparatuur en de rijstijl. Het volume van de AdBlue®-tank is afhankelijk van het model. Meestal bedraagt het volume 15-20 liter.

Benzinemotoren met een deeltjesfilter

Renault benzinemotor met deeltjesfilter

Deeltjesfilter

Om de uitstoot van deeltjes te verminderen, worden de nieuwe benzinemotoren met rechtstreekse injectie nu geleverd met een deeltjesfilter (GPF) in het uitlaatsysteem. Dankzij deze technologie worden deeltjes uit de uitlaatgassen verwijderd. Ze komen vast te zitten in een microporeuze honingraatstuctuur en daarna worden ze verbrand via reguliere automatische regeneratie. De benzinemotoren die zijn voorzien van deze technologie, heten nu TCe GPF-motoren.

 

Voordelen

  • het deeltjesfilter hoeft niet te worden onderhouden
  • het heeft geen invloed op de besturing van het voertui
  • tot slot heeft het ook geen invloed op het brandstofverbruik of de CO2-uitstoot

WLTP testprocedure

WLTP is een norm die beter inzicht geeft in het echte rijgedrag en het dagelijkse brandstofverbruik.

Meer informatie over Renault

Meer Insights

Trekgewicht

Auto kopen

Het juiste trekgewicht

Auto kopen

Auto kopen

Lane Assist en Lane Departure Warning

Traffic Sign Recognition

Auto kopen

Traffic Sign Recognition